Optimisme i Rudkøbing: Butikker vil styrke handlen i centrum

Peder Egmose (tv.) og Tom Rene midt i det, hele projektet handler om: At sikre fortsat liv i butikkerne. Foto: Michael Lorenzen

Optimisme i Rudkøbing: Butikker vil styrke handlen i centrum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fælles åbningstider, forsøg på at tiltrække nye butikstyper, underholdning og meget mere skal sikre fremtiden for butikkerne i Rudkøbing.

RUDKØBING: Der er optimisme at spore i butikslivet i Rudkøbing efter, man har holdt to temaaftener i projektet "Et stærkt butiksliv". Her har handelsstandsforeningen i samarbejde med en erfaren mand fra detailhandelslivet, Peder Egmose, set på mulighederne for at sikre, at der også i fremtiden er et bredt og varieret udbud af detailbuikker i købstaden.

Peder Egmose er som pensionist sammen med sin kone flyttet til Rudkøbing efter 30 år i Hørsholm, hvor han tidligere har gennemført et lignende projekt. Det samme har han gjort i Nibe i Nordjylland.

- Jeg har aldrig oplevet så megen entusiasme, gejst og glæde hos folk. Det her er virkelig noget, vi tror på, og det satte også sit præg på generalforsamlingen forleden, siger formanden for Rudkøbing Handelsstandsforening, Tom Rene, efter de to temaaftener.

I alt har deltaget knap 30 butikker med godt 40 personer - ejere og ansatte - for blandt andet at få de ting på bordet, man må se som trusler. Og så komme med forslag til løsninger.

Man skal tænke gågaden som en helhed, som et slags samlet varehus, som kunder møder, og frem for alt skal man undgå tomme butikker.

- Her kan man som en løsning og i samarbejde med erhvervs- og turistkontoret få undersøgt, om der er bestemte butikstyper, man mangler i gågadebilledet. Og så prøve at tiltrække dem, og ellers samarbejde med ejendommenes ejere og lokale ejendomsmæglere om at få aktivitet i lokalerne, siger Peder Egmose og Tom Rene.

- Det er vigtigt at undgå huller i butiksrækken, for det er noget, som folk på deres indkøbsture lægger mærke til. Sådan er vore hjerner indrettet, påpeger Peder Egmose.

Faglighed og service

En anden væsentligt ting for detailbutikkerne er at slå på faglighed og service.

- I forhold til et stort supermarked som Bilka kan man ikke konkurrere på de samlede åbningstider. Men i Bilka vil man som kunde uden for almindelige åbningstider ofte møde en ungarbejder og ingen andre. Detailbutikkerne har faguddannede folk. Det er et væsentligt plus i konkurrencen, tilføjer de.

Det er samtidig vigtigt, at alle involverede butikker i Rudkøbing har samme forståelse af det udgangspunkt, man står med. Det hele er begyndt med en situationsanalyse, oplyser Tom Rene og Peder Egmose.

For at have noget håndgribeligt at styre efter har man valgt at sætte dato på, hvor langt man skal se ind i fremtiden.

- Vi har besluttet os for 25. august 2020, men det vil naturligvis være en proces, der udvikler sig løbende, fastslår de.

I projektet har man også ladet de medvirkende lave en værdianalyse.

- Vi skal have en fælles ånd og komme med en samlet markedsføring for at trække flest muligt til Rudkøbing. Når så folk er her, kan vi "slås som hund og kat" om at få dem som kunder, men ikke før.

Skulle en butik vælge at lave et særarrangement, er det vigtigt, at andre bakker op.

- Der må ikke være egoisme, heller ikke selv om man måske ikke føler, at det gavner en selv i første omgang. For det er noget, der er med til at løfte butikslivet samlet, siger Peder Egmose og Tom Rene.

Lokal selvbestemmelse spiller selvsagt en rolle.

- Heldigvis er Rudkøbing ikke præget af, at kapitalstærke kæder bestemmer i stort omfang. Jeg er selv med i en kæde, Din Tøjmand, men der er ingen andre end mig selv, som bestemmer, for eksempel om jeg vil holde åbent en søndag, nævner Tom Rene.

Arbejdsgruppe ser på sagen

Alle er enige om, at man i arbejdet skal være klar til at møde de forandringer, som verden indebærer. Derfor er vendinger som "det har vi prøvet" eller "vi gør, som vi plejer", noget, som man skal sætte sig ud over.

I forhold til brugen af sociale medier vil man indlede et samarbejde med erhvervskontoret.

De fælles indtryk skal nu viderebearbejdes. Det sker i en arbejdsgruppe på syv medlemmer og i fortsat samarbejde med Peder Egmose. Gruppen og han lægger op til handelsstandsforeningens bestyrelsen, hvad der skal gøres.

Optimisme i Rudkøbing: Butikker vil styrke handlen i centrum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce