Ny lynrute til Lolland tættere på: Mulige gevinster for Langeland begejstrer borgmester

Et billede fra i vinter. Siden er ruten Spodsbjerg-Tårs overgået til Molslinjen. Arkivfoto: Søren Stidsholt Nielsen

Ny lynrute til Lolland tættere på: Mulige gevinster for Langeland begejstrer borgmester

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Blot 22 minutters sejlads mellem Langeland og Lolland - borgmester vil have skub på påvirkningen af Folketinget.

SPODSBJERG: En halvtimes drift på Spodsbjerg-Tårs overfarten og 22 minutter for at nå fra Langeland til Lolland. Sådan lyder den vision for opgradering af trafikforbindelsen, Rute 9, som kom på finansloven for 2018 i form af en million kroner til en forundersøgelse af en fremskudt havn ved Tårs. Nu foreligger der en rapport om mulighederne, både de tekniske løsninger og et økonomisk overslag. Og rapporten vækker begejstring hos borgmester Tonni Hansen (SF).

- Den viser, at det vil blive en samfundsmæssig god investering. For os på Langeland åbner den helt nye muligheder for arbejdsmarkedet. Det samme med uddannelser, og nu kommer jo snart byggeriet af Fehmernforbindelsen med alt, hvad det fører med sig. Så nu skal vi i den grad i gang med at påvirke dem, der sidder med pengene, Folketingspolitikerne, så vi kan få denne fremskudte havn, siger Tonni Hansen.

I første omgang foregår det på kommunaldirektører-niveau med Langeland, Svendborg, Lolland og Guldborgsund Kommuner involveret.

Også turister vil hurtigt kunne komme fra Østdanmark hertil.

- Der er jo en psykologisk faktor med sejlads, som siger, at op til 30 minutter er det ligetil at få folk med. Det er jo også derfor, at vi ser vækst på Strynø. Så jeg anser det for sandsynligt, at vi kan få flere turister via Spodsbjerg-Tårs. Og skulle der ske det, som vi helst ikke må nævne, noget alvorligt med Storebæltsforbindelsen, så får vi et oplagt alternativ, siger Tonni Hansen.

Mange modeller

Og til hovedpunkter i rapporten. Tager man den dyreste model, må staten investere cirka 1,9 milliard kroner i projektet. Vælger man omvendt billigst, ligger den lige på den øvre side af en milliard kroner.

Hovedindholdet er, at man flytter Tårs Færgehavn ud på en kunstig ø, og via en landevej på lavbro og/eller dæmning når man de godt 3,5 km ind til Vestlolland. Der er så mulighed for at lave en løsning, der kun tilgodeser bilerne, eller man kan også tage gående og cyklister med.

Den allerbilligste model ligger godt en kilometer tættere på Lolland, og rapporten gør opmærksom på, at man så må regne med længere sejltid end 22 minutter, dog stadig hurtigere end nu. Til gengæld får man en markant mindre påvirkning af strømforholdene i bæltet.

Før man eventuelt vil kunne stikke spaden i jorden, skal der flere undersøgelser og beregninger sted, herunder vurderinger af virkninger af miljøet.

Rapporten er lavet af det statslige selskab Sund & Bælt (der bl.a. ejer Storebæltsforbindelsen) med hjælp fra rådgivere udefra.

Ny lynrute til Lolland tættere på: Mulige gevinster for Langeland begejstrer borgmester

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce