Kunstner bag Ørsted prisen: - Skønt at lave, men varmt i år

Smykkekunstner Sabine Majus Hansen har nu for sjette gang fået til opgave at lave Ørsted-prisen, der er en sommerfugle i emalje og sølv. Der er brugt flere specialteknikker for at opnå det færdige resultat, der forleden blev overrakt til forsker Peter Vesborg fra DTU. Privatfoto

Kunstner bag Ørsted prisen: - Skønt at lave, men varmt i år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den langelandske kunstner Sabine Majus Hansen har for sjette gang lavet den pris som modtagerne af Østedprisen får sammen med pengene.

Rudkøbing: Hvert år uddeler Langeland Kommune og H.C. Ørsted Selskabet årets Ørstedpris. Prisen gik i år, som omtalt forleden i Fyns Amts Avis, til lektor Peter Christian Kjærgaard Vesborg fra DTU Fysik.

Prisen blev for sjette gang lavet af smykkekunstner Sabine Majus Hansen, der har værkstedsbutikken Sommerfuglen i Rudkøbing.

- Jeg er glæder mig hvert år til at lave H.C. Ørsted prisen. I år havde jeg en ekstra udfordring med at finde de køligste dage, fordi det er varmt i sig selv at stå flere timer og dage foran en 800 grader varm ovn. Jeg kiggede på DMI hver dag, men det ændrede desværre ikke på vejret. Jeg kunne jo også lave prisen om vinteren, men så ved jeg ikke, hvem der er den ny modtager. Og jeg vil gerne gøre prisen så personlig som muligt, fortæller Sabine Majus Hansen i en pressemeddelelse.

Sommerfuglen Svalehale har
Sommerfuglen Svalehale har "stået model" til årets Ørsted-pris og farverne blå symboliserer vand, rød for solen og det hvide for luft, mens den grå farve er for silicium, mens den lille grønne prik står for det kunstige blad. Privatfoto

Silicium og emalje

Om farvevalg og teknikken bag den smukke Ørsted-pris siger Sabine Majus Hansen:

- Jeg læste, at Peter Vesborg forsker i at producere miljøvenlige brændstoffer ud fra sol, vand og luft. Silicium blev også nævnt. Derfor har jeg brugt farverne blå for vandet, rød for solen, det hvide for luft og grå for silicium.

De fleste nævnte farver er de samme, som er i svalehalen. Undtagen den lille grønne prik, som stå for det kunstige blad. Emaljeteknikken "plique a jour" er en øvelse i langsommelighed, fordi man fylder cellerne ud med flydende emalje, som svæver på grund af overfladespænding ligesom en sæbeboble.

For meget emalje gør, at tyngdekraften er for stor og ophæver overfladespænding, og emaljen falder ned. Der skal fyldes ud igen og brændes med hjælp af stopur rigtig mange gange, og så skal emaljen, som ligger på sølvet, slibes væk, og derpå skal der brændes igen, fortæller Sabine Majus Hansen.

- Denne teknik bliver ikke anvendt ret meget i dag på grund af den vanskelige proces, men anvendt meget i art nouveau, en epoke, som havde naturfilosofi tilfælles med H.C. Ørsted. Der er skønt, at jeg med denne pris kan sige tak og til lykke med forskningen til den nye modtager af Ørsted prisen, tilføjer kunstneren.

Lektor Peter Christian Kjærgaard Vesborg fra DTU Fysik blev tildelt årets Ørsted-pris for sin internationalt anerkendte forskning inden for katalyse og kunstig fotosyntese samt hans evne til at formidle sin forskning. PR-foto
Lektor Peter Christian Kjærgaard Vesborg fra DTU Fysik blev tildelt årets Ørsted-pris for sin internationalt anerkendte forskning inden for katalyse og kunstig fotosyntese samt hans evne til at formidle sin forskning. PR-foto

Kunstner bag Ørsted prisen: - Skønt at lave, men varmt i år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce