Frivillige værner 100-årig perle i Rudkøbing

Det 100 år gamle dampskibspakhus er en farvestrålende perle på Rudkøbing havns Søndre Mole. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Frivillige værner 100-årig perle i Rudkøbing

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Havnens gamle dampskibspakhus stråler flot efter støtte fra bl. a. Mærsk og før kongeskibets anløb i næste måned

Da taget på Rudkøbing Havns farvestrålende dampskibspakhus skulle have en omgang, fandt en håndværker en lille pakke gemt deroppe. En af husets frivillige, Nils Gotfredsen, åbnede spændt pakken. Den viste sig at indeholde en lokal, maritimhistorisk guldklump: En bunke fragtbreve fra dengang pakhuset betjente anløbende og afgående fragtskibe fra DFDS.

Fragtbrevene, som Fyens.dk har bladret i, illustrerer, hvad der blev sejlet af løst gods i Det Sydfynske Øhav omkring 1939: Fx fernis til Langelandsbanens togvogne af træ, Hellesen-batterier til håndsvingstelefoner og "blakfedt" fra Langelands Andels-Svineslagteri.

- Det er spændende læsning med mange sjove detaljer, fortæller pakhusets kasserer, Nils Gotfredsen, Rudkøbing. Han har gennemgået alle de gulnede fragtbreve og udvalgt nogle til pakhusets 100 års-jubilæumsudstilling senere på måneden.

Bagpå fragtbrevene er trykt et Danmarks-kort med dampskibsselskabets tætte, indenlandske rutenet i 1930'erne. DFDS-fragtskibenes net omfattede bl. a. Svendborg, Faaborg og Rudkøbing, og viser søtransportens betydning i en tid før store lastbiler, motorveje og talrige broer.

Pakhus-delen af den 100-årige bygning er opført af træ, mens den tidligere ventesal og dampskibsekspedition er bygget af mursten i bindingsværk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Pakhus-delen af den 100-årige bygning er opført af træ, mens den tidligere ventesal og dampskibsekspedition er bygget af mursten i bindingsværk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Tæt på at forsvinde

Det jubilerende pakhus på Søndre Mole i Rudkøbing var bare en lille brik i farvandenes omfattende godsveje. Alle byer med dampskibsanløb havde dengang pakhuse med ly for stykgods og ventesal til passagerer. Mange af disse pakhuse er faldet for tidens historieløse tand. Det var også meget tæt på at ske i Rudkøbing. Her stoppede DFDS sin besejling i 1950 og bygningen var derefter i brug som bl. a. kornlager.

I 1980 var den ejet af Rudkøbing Kommune og herfra blev der luftet en plan om at rive det gamle, vedligeholdelseskrævende pakhus ned. For fem år siden var kommunen tæt på at sælge huset til private bydere.

- Heldigvis skete ingen af delene. En forening blev dannet allerede i 1981, og det er samme forening, der står bag huset i dag, fortæller formanden, skibsfører Jørgen Rasmussen, Rudkøbing.

Siden 2011 har Sejlskibs- og Pakhusforeningen været ejer af bygningen. Efter at kommunen havde renoveret et utæt tag, blev pakhuset solgt til foreningen for en overkommelig pris: En krone.

Prisen betingede, at bygningen fortsat kan bruges af øens borgere. I næste måned skal den fx være ventesal for de inviterede i anledning af kongeskibet Dannebrogs anløb.

Sejlskibs- og Pakhusforeningen Rudkøbing fejrer 100 året med en reception og åbent pakhus lørdag eftermiddag den 20. august.

Renoveringen er kommet i stand takket været midler fra primært Mærsk-fonden samt Fionia-fonden, Fynske Bank og Langelands Elforsyning, LEF.

Læs mere på Søsiden i Fyns Amts Avis fredag

Umiddelbart ser det ud som, at dampskibspakhuset er rektangulært, men rent faktisk er det kileformet. Nordenden her er tre meter smallere end sydenden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Umiddelbart ser det ud som, at dampskibspakhuset er rektangulært, men rent faktisk er det kileformet. Nordenden her er tre meter smallere end sydenden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det nyrenoverede, 100-årige dampskibspakhus er i videst muligt omfang ført tilbage til sin oprindelige facade. Det fine håndværk er udført af Rudkøbing-firmaet H. & M. Larsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det nyrenoverede, 100-årige dampskibspakhus er i videst muligt omfang ført tilbage til sin oprindelige facade. Det fine håndværk er udført af Rudkøbing-firmaet H. & M. Larsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En DFDS-damper i fast rutefart er anløbet pakhuset, og stykgods losses og lastes af dragere - også kaldet litzenbrødre. Damperen kom fra København og fortsatte med stykgods og passagerer til Svendborg og Faaborg. Foto: Rudkøbing Byhistoriske Arkiv.
En DFDS-damper i fast rutefart er anløbet pakhuset, og stykgods losses og lastes af dragere - også kaldet litzenbrødre. Damperen kom fra København og fortsatte med stykgods og passagerer til Svendborg og Faaborg. Foto: Rudkøbing Byhistoriske Arkiv.
Denne tegning af dampskibspakhusets grundplan viser, at bygningen er kileformet.
Denne tegning af dampskibspakhusets grundplan viser, at bygningen er kileformet.
Bagpå dampskibenes fragtbreve var trykt dette kort med  DFDS? omfattende, indenrigs-rutenet i slutningen af 1930?erne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bagpå dampskibenes fragtbreve var trykt dette kort med DFDS? omfattende, indenrigs-rutenet i slutningen af 1930?erne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Baagøes købmandsgård i Rudkøbing fik i følge dette fragtbrev fra 1939 sejlet 75 kg soya fra København til Langeland for 80 øre i fragt. Dertil kom 27 øre i bropenge. Bemærk, at ?Krigsrisiko er for Købers Regning?. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Baagøes købmandsgård i Rudkøbing fik i følge dette fragtbrev fra 1939 sejlet 75 kg soya fra København til Langeland for 80 øre i fragt. Dertil kom 27 øre i bropenge. Bemærk, at ?Krigsrisiko er for Købers Regning?. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På et bord af lakerede dæksplanker er historisk materiale fra  sejlskibs- og pakhusforeningen bredt ud til nærstudier. Det nuværende opholdsrum er den tidligere dampskibsekspedition og ventesal. I jubilæumsåret tæller foreningens bestyrelse bl. a. kasserer Nils Gotfredsen (t.v.), formand Jørgen Rasmussen og næstformand Jørgen Beierholm, alle Rudkøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På et bord af lakerede dæksplanker er historisk materiale fra  sejlskibs- og pakhusforeningen bredt ud til nærstudier. Det nuværende opholdsrum er den tidligere dampskibsekspedition og ventesal. I jubilæumsåret tæller foreningens bestyrelse bl. a. kasserer Nils Gotfredsen (t.v.), formand Jørgen Rasmussen og næstformand Jørgen Beierholm, alle Rudkøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Dampskibsselskabets tidligere oplag for stykgods på vej til eller fra kunder på Langeland er i dag et veludrustet værksted for sejlskibsmiljøet i Rudkøbing Havn. Under loftet hænger bomme og master fra brugernes skibe. En del af det tidligere pakhus fungerer som aflåste til medlemmernes grej. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Dampskibsselskabets tidligere oplag for stykgods på vej til eller fra kunder på Langeland er i dag et veludrustet værksted for sejlskibsmiljøet i Rudkøbing Havn. Under loftet hænger bomme og master fra brugernes skibe. En del af det tidligere pakhus fungerer som aflåste til medlemmernes grej. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Frivillige værner 100-årig perle i Rudkøbing

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce