Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fifty-fifty, siger Langeland: Ærø-selskab bør også betale for færgeleje

Selskabet ÆrøXpressen A/S regner med at kunne begynde sejlads mellem Marstal og Rudkøbing i foråret 2019 med denne færge. Men først skal der etableres et færgeleje i Rudkøbing. Det forventea at koste omkring 9 mio. kroner. Illustration: Hvide Sande Shipyard

Fifty-fifty, siger Langeland: Ærø-selskab bør også betale for færgeleje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Politikere fra det tekniske udvalg mødes snart igen med repræsentanter for det ærøske færgeselskab. Udspillet fra Langeland er fifty-fifty-betaling for nyt færgeleje.

Langeland: Hvor meget parterne hver især skal betale, og hvad der egentlig er lovligt, skal lige undersøges nærmere. Men generelt set vil politikerne i Langeland Kommune gerne hjælpe færgeprojektet Ærøexpressen i gang.

Det blev konklusionen på det seneste møde i kommunens tekniske udvalg.

- Vi er selvfølgelig positivt stemt. Ikke mindst for turismen vil det betyde meget, hvis der igen kommer en fast færgeforbindelse mellem Rudkøbing og Marstal, siger Bo C. Nissen (C), formand for Trafik-. Teknik- og Miljøudvalget.

Men så er der lige det med pengene. Selskabet ÆrøXpressen A/S, der hører hjemme i Marstal, har henvendt sig med en opfordring til kommunen om etablering af et færgeleje i Rudkøbing. Selskabet forventer at kunne gå i gang med sejladsen i foråret 2019, og derfor haster det.

Etablering af færgeleje, sagsbehandling hos Kystdirektoratet, kommunal sagsbehandling, forprojektering osv. tager formentlig omkring 12 måneder. Ærø-selskabet har kig på det gamle Strynø-færgeleje ved siden af det nye færgeleje til Strynø-færgen.

Vi er selvfølgelig positivt stemt. Ikke mindst for turismen vil det betyde meget, hvis der igen kommer en fast færgeforbindelse mellem Rudkøbing og Marstal.
Bo C. Nissen

Færgeleje til 9 mio.

Et foreløbigt overslag på at ombygge dette færgeleje lyder på cirka 9 mio. kroner. Og de penge kan kommunen i givet fald nok låne. Penge som færgeselskabet løbende kunne betale tilbage til kommunen over en længere årrække via havneudgifter efter nærmere aftale, lyder forslaget fra færgeselskabet.

- I første omgang skal vi hurtigst muligt mødes igen med repræsentanter for færgeselskabet. I det møde deltager også borgmester Tonni Hansen. Vi har mødtes tidligere med repræsentanter for færgeselskabet, og det er bestemt kompetente folk. Vores udspil vil være, at færgeselskabet betaler halvdelen af de 9 mio. kroner, siger Bo C. Nissen.

Baggrunden for udspillet om fifty-fifty-betaling er ifølge Bo C. Nissen også risikoen for, at færgeselskabet går konkurs efter for eksempel et års sejlads.

- Så vil Langeland Kommune hænge på alle pengene. Der er jo også andre lokale projekter, som vi gerne vil støtte. For eksempel en ny stenmole i Bagenkop, fortsætter Bo C. Nissen.

Lovlighed undersøges

Noget helt andet er så, om det er lovligt for Langeland Kommune at hjælpe færgeselskabet med investeringen i lejet og så få betalingen løbende i en årrække bagefter. I den såkaldte kommunalfuldmagt er der sat grænser for, hvad myndigheder må hjælpe private virksomheder med.

- Dét får vi undersøgt hurtigst muligt, tilføjer Bo C. Nissen.

Desuden skal kommunen have undersøgt, hvordan det står til med kajen nordpå, den såkaldte kongekaj. Den er i dårlig stand og skal, hvis Ærø-sejladsen genoptages, have renoveret spunsvæggen. Det samlede overslag på 9 mio. kroner indbefatter renovering af en del af denne spunsvæg.

- Denne kaj skal kommunen alligevel have renoveret indenfor de nærmeste år. Vi må se på, hvor stor en del af den samlede anlægssum kajen udgør, slutter Bo C. Nissen.

Det var et flertal af politikerne i det tekniske udvalg, der støttede indstillingen om at gå videre med færgeleje-projektet. Kun Kim Welcher (DF) var imod Ærø-selskabets mulige anvendelse af Strynølejet.

Fifty-fifty, siger Langeland: Ærø-selskab bør også betale for færgeleje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.