Digitale turister: Langelandsk kro sables ned - kolleger får masser ros

Bagenkop Kro er kendt for sin fiske- og skaldyrsbuffet. Her gør Magdalena Diaconu et fad krebs klar til dagens servering. Foto: Michael Lorenzen

Digitale turister: Langelandsk kro sables ned - kolleger får masser ros

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De digitale "karakterbøger" bugner over i hver sin ende med kommentarer over langelandske turiststeder

Rudkøbing: Den digitale verden kan på mange måder være brutal og skånselsløs. Den kan også formidle omfattende ros til alverden. To langelandske virksomheder inden for turistbranchen oplever hver deres ende af skalaen i disse tider. Mens Tranekær Slotskro mestendels sables ned på nettet på steder, hvor kunder kan bedømme overnatningssteder og restauranter, står Bagenkop Kro med masser af positive vurderinger.

De digitale "karakterbøger" såsom Trustpilot og TripAdvisor er formentlig kommet for at blive. Med få klik kan mulige kunder fra hele verden kan se, hvad andre turister har fået ud af deres ophold på Langeland.

Ægteparrret Sanne og Niels Erik Stokholm fra Holbæk har både skrevet på nettet og henvendt sig her til avisen for at berette om et nyligt ophold på Tranekær Slotskro og for at advare mod stedet.

Der var bestilt og booket hjemmefra. På ankomstdagen indfandt parret sig kl. 18.20. Det hele så idyllisk ud med krobygning fra 1802 og dannebrog i døren, men det skulle hurtigt ændre sig. Dels var værten ligeglad med reservationen, som parret havde printet ud, dels kunne de ikke få samme værelse til begge overnatninger og endte den første nat på et sted med skævt gulv m.v. Dels var menuen meget skrabet. Parret sammenfatter i skrivelsen til avisen:

- Det er selvfølgelig vores oplevelse af stedet, som efter vores opfattelse totalt mangler kendskab til krodrift, madlavning, service og hygiejne. Vi har bedt Langeland kommune om at lavet et tjek af sikkerheden på kroen og har bedt fødevarestyrelsen om at et kontrolbesøg i køkkenet. Vi vil kontakte Told og Skat vedrørende kroens måde at registrere og behandle gæsternes betalinger. Vi har efterfølgende set på diverse anmeldelser af Tranekær Slotskro, og det ser ikke ud til at vi de eneste, som har haft nogle meget dårlige oplevelser på stedet, tilføjes det.

Hanne Lehmann på Tripadvisor om Tranekær Slotskro:
Der ligger døde fluer på dugen, som er plettet, og vi beder om, at disse døde insekter fjernes, her korrekses vi igen af værten, som nu mener, at vi er onde mennesker. Ja, jeg kunne blive ved.
Selv om turisterne fylder meget i billedet, skal en anden gruppe også serviceres. Kok Morten Carlsen sørger for aftensmad til høstarbejderne, som arbejder på højtryk og ikke selv har tid til en tur ved komfuret. Foto: Michael Lorenzen
Selv om turisterne fylder meget i billedet, skal en anden gruppe også serviceres. Kok Morten Carlsen sørger for aftensmad til høstarbejderne, som arbejder på højtryk og ikke selv har tid til en tur ved komfuret. Foto: Michael Lorenzen

Ingen kommentarer

Fyns Amts Avis har læst denne og flere andre anmeldelser. Flere klager over dobbeltbookinger, så de ikke kan få anvist bestilte værelser, og der er klager over maden og ubehøvlet opførsel fra værten. Der er dog også gæster, som roser stedet og måltiderne.

Avisen ville gerne høre fra ejeren af slotskroen, hvad han mener om kritikken og de digitale bedømmelser generelt, men det korte svar er "ingen kommentarer".

Hos Bagenkop Kro, der mestendels får flotte anmeldelser, mener ejer Flemming Johansen, at anmeldelserne på Trustpilot og TripAdvisor er noget, branchen må leve med.

- Vi er altid nødt til at forholde os til, hvad kunderne mener om os. Selv om de fleste er positive, er der af og til en gæst, som har en anden opfattelse af, hvad vi har leveret, end vi har. Det er der sådan set intet mystisk ved, siger Flemming Johansen.

Hvis en utilfreds kunde henvender sig til ham, tager han sig af det. Ellers er der ikke rigtigt noget at gøre.

- Selv om noget på nettet er grænsende til injurier, er livet for kort til at forfølge det. Selvfølgelig tror jeg, at folk tager det alvorligt, men hvis der for hver dårlige anmeldelse er mange flere positive, kan jeg leve med det. Det kan nogle gange være detaljer - hvis der er serveret yoghurt ved morgenbuffetten, hvor gæsten hellere ville have skyr - eller omvendt. Det vigtige er, at man kan stå inde for det, man laver. Her kører vi en traditionel forretning ud fra de principper, det indebærer, siger Flemming Johansen.

- Kan en eller flere anmeldelser indebære gå så meget til grænserne, at de er forskellen mellem at blive en "holden mand" eller nærmest ruineret?

- Hvis man gerne vil være en "holden mand", skal man ikke slet være i restaurationsbranchen. Her skal vi være glade, hvis tingene løber rundt. Jeg glæder mig over, at vi i tider med dagligt 100 overnattende gæster ikke har én aften, hvor der ikke er folk, vi har haft før. Det tager jeg som et tegn på, at vi gør det fornuftigt, svarer Flemming Johansen.

En gennemgang af alle de langelandske overnatningssteder, spisesteder og attraktioner viser dog, at karaktererne - med få undtagelser - ligger helt i top.

Digitale turister: Langelandsk kro sables ned - kolleger får masser ros

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce