Den hyggelige lille jernbane holdt sammen på øen

Billetpriserne var lidt anderledes i de gode gamle dage.

Den hyggelige lille jernbane holdt sammen på øen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dansk Jernbane-Klub fløjter på torsdag afgang til en nostalgisk rejse med Langelandsbanen i Rudkøbing byhistoriske Arkiv, der har til huse i den gamle stationsbygning

Langeland: Fut, fut, fut, nu kører toget...

Dansk Jernbane-Klub er med en ny historisk bog på sporet af livets gang på Langelandsbanen, der forbandt Rudkøbing, Spodsbjerg og Bagenkop i perioden fra 1911 til 1962, da Langelandsbroen lukkede leddet, og de lokale rutebiler tog over.

"Oprindeligt omfattede planerne også et jernbaneanlæg fra Rudkøbing til Lohals, men det blev ikke gennemført. I stedet blev en busrute på strækningen en guldgrube for Langelandsbanen".

Med overskriften "Spændende kultur- og industrihistorie" udgiver Dansk Jernbane-Klub på torsdag en 240 sider lang nostalgisk bog med billeder og tekst om Langelandsbanen. Der fløjtes afgang på Rudkøbing byhistoriske Arkiv, der sjovt nok har til huse i den gamle stationsbygning med det unikke ur på perron 1.

"Historien om Langelandsbanen er en spændende beretning om både et skræddersyet jernbaneanlæg og en lille privatbane, der udviklede en service, der på mange måder blev banebrydende", lokker forfatter Finn Christensen.

"Man var ikke karrig med anlæg af stationer eller med tilbud om særforanstaltninger vedrørende befordring af landbrugsprodukter, for eksempel af fløde og afhentning af svin fra gårdene. På personbefordringens område var Langelandsbanen tidligt ude med biograf- og cirkusbilletter samt indsættelse af badetog for bybefolkningen i Rudkøbing".

Langelandsbanen spillede således en såvel kulturel- som erhvervshistorisk central rolle som rygrad og livline i øens udvikling i et halvt århundrede i 1900-tallet. Den langelanske jernbane var et vigtigt led i transporten af varer og personer Svendborg og Lolland med færgerne.

Togfører i bogen om Langelandsbanens historie, Finn Christensen, København, er pensioneret skolemand og kontorcehef i Undervisningsministeriet. Han har ingen rødder til Langeland som sådan, men han har altid haft en drengerøvsagtig passion for jernbanen. Derfor interessen for at skrive Langelandsbanens historie.

- Det har været svært at finde arkivalier, fordi der ikke er afleveret meget til de statslige arkiver. Men vi har læst de lokale aviser og fået stor hjælp fra byhistorisk arkiv, forklarer Finn Christensen, der blev inspireret af og har fået opbakning fra fynboen Ove Rasmussen, der er født og opvokset på Langeland, og hvis mor arbejdede på Langelandsbanen.

 

 

Den hyggelige lille jernbane holdt sammen på øen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce