Dagens pakker: Sådan fordeles de ud over Langeland

Chauffør Per-Sune Larsen leverer dagens første pakke i Rudkøbing. Foto: Martin Ramsgaard.

Dagens pakker: Sådan fordeles de ud over Langeland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er et større puslespil, der skal lægges, når Langelands Godstransport hver morgen fordeler to lastbiler fyldt med pakker ud over hele øen. Om eftermiddagen kører tre lastbiler nordpå mod Odense. Avisen har fulgt pakkerne på vej tirsdag morgen.

Rudkøbing: Klokken er 7.55, da den første trailerfuld pakker køres ind i rampen ved Langelands Godstransport på havnen i Rudkøbing. Den store vogn er fyldt med pakker, paller med varer og byggematerialer.

Det, der lige springer i øjnene først, er nogle ruller med kunstigt græs. Langelands Godstransport kører for Danske Fragtmænd, der traditionelt leverer til virksomheder, men de senere år er der kommet flere og flere pakker til private.

- Jeg vil skyde på, at omkring en tredjedel af det vi leverer er til private, siger Lars Stjernegaard, der er indehaver af Langelands Godstransport.

- Idag går folk jo ind på nettet, og finder det billigste sted, hvis de skal have noget. Så er det os der leverer, hvis sælgeren har en aftale med os, fortsætter han.

Fra kontoret kan Ulla Stjernegaard følge med i, hvornår lastbilerne vil ankomme. Trailerne er udstyret med GPS, og hun kan se på en skærm præcist, hvor langt de er nået.

Klokken 8.15 kommer lastbil nummer to med dagens anden trailer med pakker og gods.

I løbet den næset halve time bliver de to trailere tømt, og varerne strategisk stillet i hallen i forhold til, hvor de skal hen på Langeland. Imens de bliver tømt, er en chauffør allerede kørt til Tullebølle med et læs vejstribemaling til virksomheden Geveko.

Tyve minutter i ni er det tid til kaffe og at tale dagens planer igennem ved køkkenbordet på kontoret.

Langeland er pakkeland
Fyns Amts Avis på Langeland sætter i denne tid fokus på pakkeposten, der sammen med internettet forandrer livet i udkanten.

Erhvervslivet kan sende og modtage materialer, reservedele og varer fra dag til dag.

Private kan handle i hele verden og få det leveret varerne leveret få dage efter. Handler man i Danmark, kommer pakkerne oftest dagen efter - også hvis man bor på Strynø.

Vi ser på fordele, ulemper og ting, som pakkerne forandrer på Langeland.
Lars Stjernegaard i gang med at tømme lastbil nummer to. Foto: Martin Ramsgaard.
Lars Stjernegaard i gang med at tømme lastbil nummer to. Foto: Martin Ramsgaard.

En livsnerve på øen

Langelands Godstransport er en livsnerve for store dele af erhvervslivet på Langeland, hvor bilerne leverer materialer til håndværkere og varer til de store virksomheder.

- Hvis der står tre - fire håndværkere og venter på materialer for at komme i gang, er det jo virkelig dyrt. Så er det vigtigt vi kommer frem til tiden, siger Lars Stjernegaard.

Han er stolt af, at Langelands Godstransport er en vigtig del af erhvervslivet på Langeland.

- Vi kender jo hinanden, og de ved hvad tid vi kommer. Og vi ved, hvor de bor og pakkerne skal afleveres, - vi farer aldrig vild, siger Lars Stjernegaard.

Hvis nogen skal have pakkerne og varerne frem hurtigere eller har problemer, ringer de til Ulla Stjernegaard, der som regel klarer problemerne over telefonen.

- De ringer, hvis der er et eller andet, og så finder vi som regel ud af det, siger Ulla Stjernegaard.

- Der er også nogle, der selv kommer og henter pakkerne her om morgenen eller kommer for at sende herfra - også private, fortsætter hun.

Udbringningen er færdig i løbet af eftermiddagen, og i løbet af dagen bliver der sendt tre lastbiler videre med gods og pakker fra øen. Den sidste kører klokken tre om eftermiddagen.

- Hvis der er en special situation finder vi ud af det. Alt kan købes for penge, men der er ikke grundlag for, at vi for eksempel kører fast om natten eller i weekenden, siger Lars Stjernegaard.

Men for eksempel kørte virksomheden tidligt mandag morgen med materialer, der skulle frem til et arbejdshold i Jylland, men det er ikke standard.

Småpakker arrangere i syd, nord og by. Foto: Martin Ramsgaard.
Småpakker arrangere i syd, nord og by. Foto: Martin Ramsgaard.

Småpakkerne

I hallen bliver småpakkerne fordelt på fire paller: Nord, Syd, industri og by. Det er også i den rækkefølge Per-Sune Larsen stavler pakkerne i bilen.

- Jeg pakker dem sådan at, de sidste, der skal afleveres, skal ind først, og så skal de helst ligge, så jeg kan få fat i dem, fortæller han.

Småpakkerne er tyspisk varer, som private har købt på nettet og pakker til butikker og mindre virksomheder. En cykel, der skal til Klavsebølle, falder lidt uden for kategori.

Mens han sidder og scanner køresedlerne ind inden afgang, kommer der lige to pakker til. En pakke med hundemad til Lohals og en fryser, der skal leveres i Rudkøbing.

Klokken 9.45 kører Per-Sune Larsen fra pakkecentralen i Rudkøbing for at aflevere pakker i den modsatte rækkefølge af den, han har pakket.

Samtidig kører de større biler så ud med de store partier til virksomhederne i Rudkøbing i syd og i nord.

Nogle af de første afleveres i skabet til pakker ved Strynøfærgen. Her møder han en konkurrent fra et andet firma, men de hilser ikke.

I gennemsnit har Langelands Godstransport cirka 200 pakker eller partier om dagen.

Mellem klokken to og fire vender Per-Sune Larsen og de andre chauffører hjem fra deres ture rundt på øen.

Klokken femten sendes sidste lastbil afsted mod Odense med de pakker, de har samlet ind i løbet af dagen.

Og imorgen starter det hele forfra.

Så er der kaffe og planlægning af dagen. Foto: Martin Ramsgaard.
Så er der kaffe og planlægning af dagen. Foto: Martin Ramsgaard.
Lars og Ulla Stjernegaard ejer Langelands Godstransport. Foto: Martin Ramsgaard.
Lars og Ulla Stjernegaard ejer Langelands Godstransport. Foto: Martin Ramsgaard.
Dagens anden lastbil med pakker ankommer klokken 8.15. Foto: Martin Ramsgaard.
Dagens anden lastbil med pakker ankommer klokken 8.15. Foto: Martin Ramsgaard.
Ulla Stjernegaard styrer pakkerne fra kontoret i Rudkøbing. Foto: Martin Ramsgaard.
Ulla Stjernegaard styrer pakkerne fra kontoret i Rudkøbing. Foto: Martin Ramsgaard.
Så er der ved at være klar til videre transport. Foto: Martin Ramsgaard.
Så er der ved at være klar til videre transport. Foto: Martin Ramsgaard.
Tegning: Gert Ejton.
Tegning: Gert Ejton.

Dagens pakker: Sådan fordeles de ud over Langeland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce