Besætningerne på 30 lystbåde fik i går lejlighed til at se det sted, deres fartøjer er bygget, og høre om lystbådeværftets historie
RUDKØBING: Bianca Yacht var i 1960?erne og 1970?erne Danmarks største lystbådeværft. Ialt 604 eksemplarer af bådtypen Bianca 27 blev bygget i værftshallerne og solgt til kunder i både Danmark, resten af Skandinavien og Tyskland.

I går vendte omkring 30 Bianca 27?ere hjem til »fødebyen« som et led i arrangementet Svendborg Classic Regatta.

Lystbådene sejlede om formiddagen flotille-sejlads fra Svendborg til Rudkøbing, og det var et flot syn, da de i samlet flok gik under Langelandsbroen for fulde sejl.

Blandt deltagerne var 12-13 tyskere, herunder Heinz Voss fra Hamborg. Tilbage i 1973 hentede han selv sin Bianca 27 i Rudkøbing og har sejlet i den med stor fornøjelse lige siden.

Heinz Voss faldt for bådtypen, da han og hans lille familie var sejlet til Rudkøbing ombord på nogle gode venners lystbåd.

Bianca Yacht byggede på det tidspunkt også Sagitta 36, men den var for dyr for ham. Bianca 27 derimod passede til hans pengepung, især fordi han selv påtog sig at aptere fartøjet og forsyne det med mast og motor. Hans søn Thomas var kun fem år gammel i 1973.

I dag er han en voksen mand på 41 år, der selv har fået børn, blandt andet sønnen Erik på otte år, der deltog i bådtræffet med sin farfar. Thomas derimod havde taget turen i bil fra Flensborg til Rudkøbing og kunne kun blive nogle få timer. Efter ankomsten til Rudkøbing Lystbådehavn blev besætningerne budt velkommen af bådtræffets arrangører, Søren Stidsholt Nielsen og Kay von Eitzen, og derefter gik turen til det nuværende Bianca Yacht, der ejes af Anders Leth Christensen.

Han er søn af det gamle lystbådeværfts indehaver, Holger Leth Christensen.

Start på Stige Ø

Deltagerne fik forevist de originale tegninger til Bianca 27, der var den første danskkonstruerede, seriebyggede lystbåd.

Fartøjet blev tegnet af bådkonstruktør, Svend Aage Leth Christensen, en bror til Holger. Begge brødre var til stede under gårsdagens arrangement ligesom Bianca Yachts produktionschef gennem mere end 30 år, Per Munch.

Under besøget på Bianca Yacht blev der vist en 20 minutter lang film fra 1972, der er optaget i værftshallen, og som blandt andet handlede om byggeprocessen.

Efter frokosten i Rudkøbing Sejlklubs klubhus holdt Per Munch foredrag om Bianca Yachts historie.

Holger Leth Christensen havde indledt sin karriere i slutningen af 1950?erne med et bådebyggerværksted på Stige Ø ved Odense, hvor man byggede bådtypen Peti, en 28 fods langkølet mahogni-båd, der også var tegnet af han bror Svend Aage. I 1963 købte Holger Leth Christensen remisen på Rudkøbing Havn, der var blevet ledig, da Langelandsbanen blev nedlagt året før.

Landets største

Han flyttede produktionen til Langeland og begyndte at eksperimentere med at bygge en 27 fods havkrydser i glasfiber, senere kendt som Bianca 27.

I 1970?erne blev Bianca Yacht til Danmarks største lystbådeværft.

Holger Leth Christensen havde i 1972 købt Sagitta-værftet i Svendborg af Poul Cadovius og flyttet produktionen til Rudkøbing. På det tidspunkt var der over 200 arbejdspladser.

Oliekrisen

Holger Leth Christensen måtte i 1975 af økonomiske årsager, blandt andet forårsaget af oliekrisen, afstå Bianca Yacht til det jyske bilfirma Tranberg, men fik siden pæn succes med bådtypen Blue Dane, senere Blue Leth, som blev bygget i en fabrikshal i Ellehaven.

I de følgende år led Bianca Yacht en omskiftelig tilværelse med flere forskellige ejere.

Udover Bianca 27 blev der bygget flere bådtyper, blandt andet Lido, Riviera, Ravage og Albin Alfa. Bianca Yacht lukkede i 1994.
  • Fyns Amts Avis