Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Operaens billeder


operaens billeder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

11 moderne kunstneres værker pryder Operahuset i København

En operabygning af format som den nye danske på Holmen i København behøver egentlig ingen billedkunst, fordi bygningen er kunst i sig selv.

Alligevel har billedkunsten givet bygningen lige det dér ekstra nøk, som gør helheden enestående. Og her taler jeg især om den kunst, der er tænkt sammen med bygningen.

Det første syn af kunsten får man allerede foran hovedindgangen, hvor tidens hotteste billedkunstner, Olafur Eliasson, har skabt tre store lamper.

De hænger som kæmpestore pendler over hovedet på ens indtog i Operaen, og deres mange, mange lameller skinner på grund af tusindvis af bittesmå computerstyrede pærer i et lys, som afspejler lyset udenfor.

Eliasson er, som han også viser på sin store udstilling på ARoS i Århus, naturkræfternes kunstner, og med disse lamper viser han, at naturkræfterne også godt kan tæmmes, selv om vildskaben stadig skinner igennem til daglig brug.

Flot.

Lyren som logo

Flot er også designeren Per Arnoldis logo til Operaen. Et logo, som man træder på i marmorgulvet i foyeren, og som man kan se gå igen på store scenes fortæppe.

Det forestiller stjernebilledet Lyren, og det er kongenialt med idéen om operabygningen, fordi dets runde former dels taler godt sammen med selve scenerummets rundhed, dels giver godt modspil til foyerens strenge og mere lige linjer. Plus altså at det ligner den mund, alle de skønne operatoner formodes at komme ud af.

Per Kirkeby har fået til opgave at dekorere den basis, den runde ahornbeklædte scenekube hviler på. Og det har han gjort ved at male råt træ i en mytisk grønsort farve, hvorpå fire store bronzerelieffer hænger.

Den dag, jeg så værkerne, var lyset udenfor gråligt. Måske derfor var værkerne svære at se, ligesom også den grønne farve nærmest blev slugt af den strålende varme rødbrune, som kuben ovenover udgør.

Derfor fremstod Per Kirkebys værker ikke i glans og herlighed, men nærmest som en hvisken om noget hemmelighedsfuldt, noget dystert. Noget urkraftagtigt.

Som kunsten på scenen. Bare uden lys på. Og det er ærlig talt lidt synd, selv om det virker rigtigt tænkt. Det nytter bare ikke noget, når man ikke kan se tanken.

Hr. Møllers eget valg

Ifølge gallerist Bo Bjerggaard, som har været konsulent på den kunstneriske udsmykning af Operaen, er det hr. Møller selv, der har udvalgt billedkunstnerne.

De har hver fået tildelt en plads og et rum og har løst en opgave, som de først har fået godkendt idéen til.

Så hr. Møller, må man slå fast, er glad for moderne kunst og strålende farver.

Sonny Tronborg, Kaspar Bonnen, Pia Andersen, Tal R, Lars Nørgård, Niels Erik Gjørdevik, Jesper Christiansen og Erik A. Frandsen har hver især malet billeder specielt til déres rum, og mange af dem er underfundige kommentarer til det, en opera repræsenterer og hvad rummet skal bruges til.

Det er blot synd, at billederne de fleste steder ser oprigtigt forskrækkede ud over, at de er placeret på betonvægge oven over ildrøde gulvtæpper og blåplyssede stole. For selv om stolene er Arne Jacobsens Ægget, så har de fået en stoflighed, som hverken klæder billeder eller rum.

Eller mennesker. Eller operasangere.

operaens billeder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.