- I en tid hvor alt skal gå djævelsk stærkt, er det skønt at ty til 15 timers Wagner med indbygget plads til meditation, mener Annechien Koerselman.

Hvor Kasper Holten i sin udgave af "Ringen" på Det Kongelige Teater gjorde Wotans yndlingsdatter, Brünhilde, til hovedperson og bærer af fremtidens håb, holder Annechien Koerselman i Odense-opsætningen fast i Wotan som katalysatoren:

- Overguden Wotan er ikke Mr. Perfect. Han kæmper for sin familie, også når det betyder, at han må lade sine egne slå ihjel. Wotan forsøger at navigere i gudeverdenen, som den nu en gang er, selv om han inderst inde forstår Brünhildes trang til at se alt i et større perspektiv.

Den hollandske instruktør understreger, at Wotan på godt og ondt er tro mod sin overbevisning:

- De færreste går gennem livet uden at møde ondskab, men Wotans svøbe er, at han bærer ondskaben i sit indre. Han er ikke en kujon, der risikofrit indtager betragterens rolle. Han er vidnet, der observerer, hvordan nye ideer og håb brydes med traditioner og fordomme.

Overflødighedshorn

Annechien Koerselman kalder "Ringen" et overflødighedshorn af ild, vand, skønhed og gru:

- Det er en fryd at arbejde med fire så lange operaer, hvor musikken aldrig bliver kedelig. I en tid hvor alt optimeres og går djævelsk stærkt, er det skønt at ty til 15 timers Wagner med indbyget plads til meditation. Da Wagner begyndte at skrive, var han ikke til at bremse igen, så publikum skal bare lade sig flyde med strømmen. Plottet er ikke så kompliceret, og de mange resuméer Wagner lægger ind i handlingen, giver masser af tid til både af fange historien og nyde musikken.

Arketyper

For Annechien Koerselman er fordelen ved Wagners operaer, at man aldrig risikerer at tabe sporet af syne. Ved at male arketyperne med den brede Disney-pensel leder komponisten publikum gennem handlingen:

- Så kalkuleret ville en moderne komponist aldrig udpensle begivenheder eller karakterer, siger Annechien Koerselman og afslører, at hun ikke har en liste over operaer, hun drømmer om at instruere, inden hun dør:

- Men hvis jeg havde sådan en liste, ville "Ringen" stå øverst.

  • ANDREAS_BASTIANSEN

    Af:

    Kulturredaktør på Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis fra 2012. Stofområder: scenekunst og klassisk musik. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus 1992. Fastansat på Fyens Stiftstidende fra 1994. Sidder i bestyrelsen for Fynske Mediers medarbejderforening. Til marts 2015 medlem af Fynske Mediers bestyrelse. Medlem af Reumert Juryen fra 2014. Gift og bosat i Odense-forstaden Snestrup.

Mere om emnet

Se alle
Instruktør: Når menneskeheden går til grunde, sejrer naturen

Instruktør: Når menneskeheden går til grunde, sejrer naturen

Wagner-projekt er rock'n'roll