Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vild med dansen på volden

Sceneopbygningen på Nyborg Voldspil nærmer sig det geniale.
Foto: Ole friis

Vild med dansen på volden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er liv og død for Evita Peron, men "Evita" i Nyborg er sprængfyldt af energi

Efter en herlig premiere på Nyborg Volds "Evita", kan man lige så godt lægge voldsomt ud og kundgøre:

Dette er den mest helstøbte og mest professionelle musical, jeg nogensinde har set på en amatørscene. Eneste indvending går på lyden.

Bjørg Gamsts er den uægte datter Maria Eva Duarte, der som præsidentfruen Eva Peron ender med at blive hele Argentinas svar på Madonna: En mellemting mellem luder og frelsende engel.

Det er en stor rolle, og den forløses kun delvist af Bjørg Gamst. Ikke på grund af dårligt skuespil, men fordi sangen i de høje toner blev alt, alt for skinger i højtalerne. Nogen gange så meget, at det var svært at høre, hvad der blev sunget. Kun i de lavere toner kom der fraseringer på stemmen.

Det gjorde, at Evita-figuren blev sært uvedkommende. Mere smukke kjoler end levende kvinde.

Derfor en bøn til lydmanden: Læg sordin på de høje stemmer.

Stemmemæssigt klarede Martin Holm som den gennemgående fortæller Che sig meget mere nuanceret. Hans stemme havde klang og fraseringer, når den nåede ud til os på plastikstolene. Han er et fund til rollen som den, der hele tiden forsøger at holde den forlystelsessyge Evita på det rette spor: Folkets ve og vel.

En populær musical som Lloyd Webbers "Evita" lever naturligvis først og fremmest på de kendte ørehængere.

Det gør den også på Nyborg Vold, men her er det oven i købet lykkedes hele instruktørteamet med Sune Svenkier Pedersen i spidsen at gøre ensemblet på omkring 60 mennesker til en aktiv - en meget aktiv - og velspillende - del af forestillingens helhed.

"Evita" ville ikke løbe så elegant og flot hen over den store scene og det store amfiteater under træerne, hvis ikke det var for dem.

Hele tiden flokkes folket medlevende om hovedpersonerne. Mere end 400 tøjskift er imponerende og en fryd for øjet.

Og så er der dansetruppen på 9 - seks kvinder og tre mænd: Jamen hvor de gjorde det godt på den glade måde.

Koreograf Majbritt Jensen havde fået tango og bossa nova til at rime på alt det bedste, veltrænede kroppe kan præstere, så her sad man såmænd under sommerhimlen og tænkte tilbage på vinterens TV2-hit "Vild med dans". Gad vide, om vores præsidentfrue - fru Rasmussen - kommer til at danse lige så godt, når HUN nu deltager i den kommende sæson tv-dans? Bare en strøtanke, som man ellers ikke havde tid til under opførelsen af "Evita".

Scenograf og lysdesigner Jens Klastrup kunne trylle med lys i en sceneopbygning, der nærmede sig det geniale - som da Evita steg til vejr som en drøm i hvidt og sidekulisserne endnu engang skiftede ham.

Musikken under ledelse af Susanne Vibæk klarede det svære at være i takte med det store kor fra sidelinjen. Kun ganske få gange glippede det - så også her (fra et drivhus af en musiktribune) fungerede alt fuldt professionelt.

Viva "Evita" på volden.

Vild med dansen på volden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.