Vietnamesiske vuggeviser til forsvundne børn: - Idéen opstod, fordi jeg selv har en baggrund som bådflygtning

Ly Tran er uddannet som klassisk sanger fra Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole i 2011. Privatfoto

Vietnamesiske vuggeviser til forsvundne børn: - Idéen opstod, fordi jeg selv har en baggrund som bådflygtning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En af koncerter til Hesselbjerg Musikfestival består af et miks mellem vestlig klassisk musik og sørgmodige vuggeviser fra Vietnam. Totalkunstværket tryller både med videobilleder og publikums følelsesregister.

Festival: Til fredagens udgave af Hesselbjerg Musikfestival vil der være en performance, som har rødder i et land langt fra Langeland: Vietnam.

Musikprojektet "Lullabies for Lost Children" (vuggeviser til forsvundne børn) tager nemlig udgangspunkt i vietnamesiske mødre, der mellem 1975-1990 sendte deres børn afsted i flygtningebåde. Mod et bedre liv i blandt andet Vesten, mens mødrene blev tilbage.

- Idéen opstod, fordi jeg selv har en baggrund som bådflygtning, fortæller sopran Ly Tran, der voksede op i Svendborg, men som altid har været interesseret i sin barndom før det sydfynske.

- Det handler om at fortælle historien om flugt, og hvad det efterlader.

Her til uropførelsen af
Her til uropførelsen af "Lullabies for Lost Children". Foto: Alexander Banck-Petersen

Et totalkunstværk

Sammen med journalist og forfatter Anders Haahr Rasmussen rejste hun til Vietnam for at opsøge nogle af disse tilbageblevne mødre. Her lyttede de til kvindernes rørende historier, optog videoer derfra og samlede nogle af de traditionelle vuggeviser, som mødrene sang (og synger) mod deres forsvundne børn. Vuggeviserne sendte de til den britiske komponist James Black, der har mikset dem med vestlig, klassisk musik.

Ly Tran opfører så de komponerede vuggeviser med den moderne ensemble-trio Neko3.

- Der er tale om et totalkunstværk, hvor vi der vil lade langsomme videobilleder fra Vietnam køre i baggrunden, mens vi spiller. Og der er virkelig mange instrumenter, så musikerne kommer til at løbe rundt, forklarer sopranen, der også har et speciallavet kostume, hun tager på til performancen.

- Men musikken er stadig det vigtige. Billederne er supplement, men musikken er i centrum.

Det skal gå hurtigt, når musikerne fra Neko3 skifter instrumenter undervejs. Foto: Birgit Tengbjerg
Det skal gå hurtigt, når musikerne fra Neko3 skifter instrumenter undervejs. Foto: Birgit Tengbjerg

Hele følelsesregistret

Projektet har kun lige haft urpremiere i start-juni til Klang-Festivalen i København, og her blev Ly Tran overvældet af publikumreaktionerne.

- Folk kom hen og fortalte, hvordan de havde gennemgået hele følelsesregistret. Mange var virkelig rørte, siger hun, men tilføjer:

- Man skal vide, at der ikke er en fast narrativ. Det handler om at tegne nogle portrætter, og så må folk selv danne deres egne fortællinger, mens de nyder musikken.

Vietnamesiske vuggeviser til forsvundne børn: - Idéen opstod, fordi jeg selv har en baggrund som bådflygtning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce