Huse, mennesker og miljøer - arkitekturstrategien bag fotokonkurrence, der afslørede vores kærlighed til Odense og omegn
Oliver og Laurits vil nok ikke bruge deres i alt 3000 vinderkroner hjemme i Odense. De bliver nok vekslet til euro og fyret af i Paris og Disneyland til sommer, hvis man ellers skal tro de to brødre. Og det skal man.

Med det fælles efternavn Grønkjær Carlsen og bopæl i Skt. Hans Gade har de to været på fotosafari i deres by, og med deres billeder af Banegårdspladsen og Odense Teater sikrede de sig en pæn klatskilling til det franske sommertogt med familien.

Det er Odense Kommune og arkitekturstrategien, som har haft gang i en fotokonkurrence med fokus på fotografiet og arkitekturen. Begge dele med samme vægt.

Også forældrene havde været i gang med digitalkameraet, men de kom ikke på vinderlisten for voksne. Det gjorde til gengæld Børge Kølbæk, der med sin fortælling om en passage af et hegn i Tarup-Davinde-naturområdet. Den snor sig i en halvcirkel og tager sig skulpturel ud fra den vinkel, som den ihærdige fotograf Kølbæk har valgt at skyde fra med sit Nikon-kamera.

- Det er min altoverskyggende hobby at fotografere, fortalte Børge Kølbæk efter at have fået præmien på 3000 kr.

De skal nok ikke fyres af i Disney men snarere bruges som supplement til nyt avanceret fotoudstyr.

- Jeg har jo været med siden de sort-hvide dage, hvor vi selv stod i mørkekammeret og lavede billederne, sagde Børge Kølbæk.

Det var rådmand Anker Boye (S), som motiverede og overrakte præmierne, og han var oprigtigt glad for de indleverede billeder og den entusiasme, der er udvist for byen og dens omgivelser. Med arkitekturen i fokus.

- Billederne er med til at fortælle os, hvad det er, der bliver lagt mærke til, når I ser på vores by. Og så har I sikkert fået en god snak om arkitektur og Odense. Hvilket præcis var meningen, forklarede Anker Boye.

Billederne blev vist ved præmieringen i går på Odense Slot. Nu rykker udstillingen af de 55 billeder ud i Kongens Have, hvor julemarkeds-pavillonen midt i parken vil huse de mange fotos en lille uges tid.

Pavillonen skal hen over forår og sommer bruges til at fortælle præcis om byens arkitekturstrategi, og når der ikke er plads til billederne længere, bliver de muligvis flyttet til Mediehuset på Banegårdspladsen. Fyens Stiftstidende og Billedbutikken var med som sponsorer på konkurrencen.

Mange fotos er kendte motiver, men nogle fotografer har jagtet det usædvanlige, detaljer og helt særlige arkitektoniske detaljer. Men de gamle huse og deres kvaliteter har helt klart været i fokus for mange af deltagerne.

Det er jo også H. C. Andersens by.
  • Fyens Stiftstidende