Cd-anmeldelse

44 år efter gennembruddet er det stadig det psykedelisk-poppede univers, duoen dyrker.

Man kan kritisere Sparks for at hænge fast i lydbilledet fra 1974 og gennembrudsalbummet "Kimono My House" med hitnumrene "This Town Ain't Big Enough For Both Of Us" og "Hasta Manana, Monsieur". 44 år senere er gentagelser og monotoni stadig limen, der holder de fængende melodier sammen. Enerverende og provokerende i sin evindelige gentagelse, der som et ustoppeligt lydlokomotiv driver melodien af sted.

Men det er netop den uimponerede og gennemførte blanding af storladen rock, stryger-synthesizer og flamboyant kor, der gør Sparks' musik enestående og letgenkendelig. Og som har fået Kurt Cobain, Arcade Fire, Ramones, Björk og Odense Symfoniorkesters tidligere chefdirigent, Paul Mann, til at melde sig under Sparks-fan-fanerne.

På "Hippopotamus" er titelnummeret samt "Edith Piaf (Said Better Than Me)" og "Giddy Giddy" prototyper på Sparks' forpustede, skiftevis rockede og tilstræbt "operaklassiske", mikrokosmos.

Tekstlytning

Men det er ikke nok at fordybe sig i det omskiftelige, syrede musikalske univers, for de skiftevis naturalistiske og psykedeliske tekster fortjener også nærlytning. Ikke mindst titelsangen, der i sin opbygning minder om "Langt ud' i skoven lå et lille bjerg" og skildrer, hvordan en flodhest, et Hieronymus Bosch-maleri, en VW Microbus, en kinesisk kvinde og selveste Titus Andronicus havner i en swimmingpool.

Men også på "Scandinavian Design", "So Tell Me Mrs. Lincoln Aside From That How Was The Play?", "The Amazing Mr. Repeat" og "Life With The Macbeths" smelter avantgarde-musik og gennemarbejdede tekster på stærkeste vis sammen.

Ros til de amerikanske brødre, sangeren Russel og keyboardspilleren Ron Mael, som er tro mod deres selvopfundne koncept: Et demonstrativt tilbageskuende og hamrende inspirerende musikalsk univers, den ustyrlige tekstside og Russel Maels messende og distinkte vokal, der holder sammen på galskaben.

Pop/rock/symfonisk: Sparks: "Hippopotamus"

BMG

  • ANDREAS_BASTIANSEN

    Af:

    Kulturredaktør på Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis fra 2012. Stofområder: scenekunst og klassisk musik. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus 1992. Fastansat på Fyens Stiftstidende fra 1994. Sidder i bestyrelsen for Fynske Mediers medarbejderforening. Til marts 2015 medlem af Fynske Mediers bestyrelse. Medlem af Reumert Juryen fra 2014. Gift og bosat i Odense-forstaden Snestrup.