Unge køber moderne kunst for millioner


Unge køber moderne kunst for millioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Graffiti og gadekunst trækker de unge ind på gallerierne - og pengene sidder løst.

Det er slut med The Cure-plakater og reproduktioner af Monets å-kander, når de unge indretter deres bolig. Både studerende og vellønnede unge køber original kunst for tusindvis af kroner.

- De unge kommer tidligere på markedet, og de køber kunst, når de indretter deres bolig, siger Peter Thomsen, indehaver af Galleri 5000 i Odense.

Han ser både studerende og unge i vellønnede stillinger blandt sine kunder, og de fleste springer grafikken over for at gå direkte til malerierne. Et gennemsnitskøb ligger hos Galleri 5000 i omegnen af de 10.000 kroner.

- Flere taler om kunst, og flere køber. Penge er ikke noget problem, siger Peter Thomsen.

Gammel kunst ryger

Også auktionshuset Lauritz.com mærker de unges interesse for kunst. Her viger den gamle kunst til fordel for moderne kunst og samtidskunst, hvor omsætningen er vokset med 50 procent på blot fire år. Auktionshuset fik 200 millioner kroner i hammerslag over en fire-årig periode på de to kategorier, mens ældre kunst tegnede sig for det halve.

- Samtidskunst sprinter derudad, og det er de unge og virksomheder, som køber kunst, konstaterer Leif Tingkær, indehaver og direktør i Lauritz.com.

Hverken han eller Peter Thomsen er bekymrede for den økonomiske nedtur, for markedet for kunst er udvidet voldsomt inden for de senere år.

Og Rikke Grundtvig fra mediebureauet Omnicom Mediagroup giver dem ret. Kommunikationsdirektøren gransker unges adfærd for en række internationale firmaer og vurderer, at gallerierne med graffiti, street art og elementer fra tegneseriekulturen har trukket de unge ind som et købestærkt publikum.

- Det har åbnet dørene for kunstscenen, for de unge vil ikke købe sig ind i Bo Bedre med traditionel kunst. Mine forældre havde posters på væggene, men det fænomen er fuldstændigt udryddet nu, forklarer Rikke Grundtvig.

Kunst er også en del af de unges projekt med at skabe sig selv, men det vigtigste er ifølge kommunikationsdirektøren, at kunsten nu taler de unges sprog.

Køber som kunstner

Hun er selv 31 år og bruger mellem 10.000 og 15.000 kroner om året på kunst. Primært fra det hippe galleri V1 på Vesterbro i København, som netop har markeret sig ved at hente gadekunst ind i forretningen. Hun køber mindre værker for et par tusinde kroner og sætter dem sammen på en væg som et større værk - og på den måde bidrager hun selv til værket.

- Jeg går efter et remixet udtryk med collager til en væg, som siger bang mere end det enkelte værk, fortæller Rikke Grundtvig.

Unge køber moderne kunst for millioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce