Ung gymnasiekærlighed i Mozart-opera

Pianisten Jacbo Bech er opvokset i Aunslev, uddannet fra konservatoriet i Odense og arbejder som solist, kammermusiker, akkompagnatør og instruktør. Han er aktuel som enmandsokester i Nontardars opsætning af "Cosi fan tutte". PR-foto

Ung gymnasiekærlighed i Mozart-opera

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den fynske pianist Jacob Bech udgør enmandsorkestret, når Mozarts "Cosi fan tutte" bliver opført på Den Fynske Opera.

Når operakompagniet Nontardar i de kommende dage opfører "Cisi fan tutte" på Den Fynske Opera, foregår handlingen i Mozarts 228 år gamle opera i et moderne gymnasiemiljø. Det skyldes, at operaen skildrer den helt unge forelskelse.

- "Cosi fan tutte" er en forvekslingskomedie med arketyper som den snu gamle mand og den naive unge pige. Det er et charmerende, ungdommeligt kammerspil, men også en sædekomedie om den første forelskelse og troen på, at kærlighed er en bestandig størrelse, forklarer pianisten Jacob Bech og fortsætter:

- I modsætning til romantiske operaer, der oftest ender med selvmord eller hævnmord, prædiker "Cosi" tilgivelse for utroskab. Så trods sin alder ligger Mozarts opera fint i forlængelse af 1960'ernes seksuelle revolution.

Cosi fan tutte
Opera af Mozart med libretto af da Ponte.Opføres af Nontardar på Den Fynske Opera 10. og 13. marts - samt for 400 fynske gymnasieelever ved to lukkede forestillinger 12. marts.

Medvirkende: Philippa Cold, Stina Schmidt, Vibeke Kristensen, Bo Kristian Jensen, Thomas Storm og Jesper Buhl samt pianisten Jacob Bech.
Pianisten Jacbo Bech er opvokset i Aunslev, uddannet fra konservatoriet i Odense og arbejder som solist, kammermusiker, akkompagnatør og instruktør. Han er aktuel som enmandsokester i Nontardars opsætning af
Pianisten Jacbo Bech er opvokset i Aunslev, uddannet fra konservatoriet i Odense og arbejder som solist, kammermusiker, akkompagnatør og instruktør. Han er aktuel som enmandsokester i Nontardars opsætning af "Cosi fan tutte". PR-foto

Dansk fortæller

Nontardar blev stiftet af en vennekreds af sangere fra Operaakademiet. Men der er ofte udskiftning i truppen:

- Operasangere må holde sig til, når der er job, så vores koncept bygger på, at hver sanger har en erstatning eller to, de kan trække på, når de må melde fra hos os.

Jacob Bech sammenligner Nontardars koncept med store scener som Det Kongelige Teater, der kan hente store stjerner ind udefra, fordi opsætningerne er standardiserede:

- Det lader sig kun gøre, fordi vi spiller et standardrepertoire og synger på italiensk, så sangerne ikke skal knokle med at lære den danske tekst.

For at undgå at publikum misser indholdet, fungerer en af sangerne som fortæller, der undervejs ridser handlingen op på dansk.

Rystefri

Jacob Bech udgør Nontardars enmandsorkester:

- Hvor jeg som pianist i en romantisk opera skal lede sangerne og være impulsen, der skubber dem videre, behøver jeg ikke være nær så styrende her, for Mozarts musik passer perfekt til et enmandsbetjent orkester. Lidt forenklet kan man sige, at det for pianist og sangere bare gælder om at sætte hjernerne på samme frekvens.

Mange års erfaring har givet Jacob Bech et sikkert blik for at vurdere et klaverarrangement og en rystefri beskærerhånd:

- Især i hurtige passager kan der været skrevet en masse toner, som lyder skønt, spillet af violiner, men som bliver gumpetunge på klaver. Når jeg har unge studerende som bladvendere, bliver de overraskede over, hvor meget jeg snyder og tynder ud i tonerækkerne. Men Mozarts musik skal lyde sprød og let, så det kan være nødvendigt at trimme en del.

Elitesport

Jacob Bech fortæller om sit første møde med opera i lille format:

- Som 26-årig var jeg bladvender i "Figaros bryllup" og oplevede, at pianisten gik til opgaven så fokuseret som en elitesportsmand. Dét overbeviste mig om, at jeg aldrig ville blive i stand til at præstere et sådant klavermaraton. Men det fantastiske er at erfare, at man som pianist ikke har en udløbsdato. At jeg som 46-årig stadig kan befinde mig på det musikalske elitesportsplan, fordi ens hjernekapacitet bliver større med alderen. Dén erfaring ville jeg unde unge musikere at have, så de ikke risikerer at begrænse sig selv på forhånd.

Ung gymnasiekærlighed i Mozart-opera

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce