Frankrigs hovedstad Paris bliver jævnligt betegnet som Byernes By, en betegnelse, der dækker over, at Paris er byernes moder, den ultimative by, en by, der overstråler alle andre.

Hovedstadens navnesøster Paris, med efternavnet Hilton, viste sig i denne uge også at overstråle alt, da hun ankom til Danmark. Medier, der normalt anser sig selv for at være seriøse, kastede sig over denne Kendissernes Kendis for med ukritisk iver at rapportere om stjernens hotel, tasker og frisører.

DR, der kan lave kritiske udsendelser ud af, om danske soldater har udleveret afghanske oprørere til amerikanske styrker på den rigtige måde, stillede for eksempel følgende kritiske spørgsmål til Paris Hilton: "Vil du sige noget til dine danske fans?"

Det er givet, at forretningskvinden og milliardæren Paris Hilton gerne vil sige noget til sine danske fans. F.eks. fik hun i samme interview nævnt sine tasker et antal gange.

Spørgsmålet er dog, om DR og TV 2 - der i tirsdags for eksempel kunne fortælle, at Hilton sov to timer over sig - skal lade sig spænde for den effektive marketingmaskine, som det platinblonde mediefænomen udgør.

Som kulturelt fænomen er Paris Hilton interessant - for eksempel fordi hun kan sprede sig over talrige kulturelle genrer og samtidig nå så forskellige medier som sladdersites og public service-tv.

Årsagen er, at über-kendissen Hilton har været fantastisk til at ramme tidsånden. En tidsånd, der består af lige dele overforbrug og overfladiskhed - kombineret med lidt porno. Paris er ganske enkelt show business i sin reneste form. Med tryk på business.

For mere end 20 år siden skrev den amerikanske professor Neil Postman kulturpessimistisk, at vi med show business' voksende magt ender med at underholde os selv til døde.

Så slemt går det ikke. Men vi bliver afgjort dummere af, at public service-stationerne ikke vil andet end at underholde os. Det er skidt nyt for de medier, der anser sig selv for at have sans for proportioner og perspektiv.
  • Fyens Stiftstidende