Mesterinstruktør Ridley Scott skuffer med historien om John Paul Getty III's kidnapning i "All the Money in the World"

Så ramte den første #metoo-censurerede film de danske lærreder. For hvor ingen drømmer om at tage den storkrænkende producer Harvey Weinsteins styrtpopulære og topsælgende film ud af omløb, har #metoo-kampagnen fået homoseksuelle Kevin Spacey, som er anklaget for at have gramset på en 14-årig dreng for cirka 30 år siden, fjernet fra sin hovedrolle i Ridley Scotts "All the Money in the World".

Det har betydet en omindspilning af det meste af filmen nu med Christopher Plummer i den altdominerende rolle. Hvorfor mesterinstruktør Scott ikke lever op til denne fine betegnelse her, kan hænge sammen med #metoo-kravet om at omindspille med en helt anden skuespiller i den vildt vigtige rolle. Hvad årsagen end er, så er der helt overordnet huller og uklarheder i det ret enkle forløb trods filmens spilletid på over to timer.

Der er præcis 30 år mellem 58-årige Kevin Spacey og 88-årige Christopher Plummer, og "deres" rollefigur, J. Paul Getty Sr., dør som 83-årig i 1976. Men det er ikke Plummers alder, der er problemet, det er hans vakkelvorne, fysiske skrøbelighed, som står i for grel kontrast til hans rolles urokkelige, magtfulde modbydelighed. Så hvor Plummer skal sminkes meget yngre til filmens få flashbacks, skulle Spacey altså sminkes meget ældre til filmens 1973-nutid. Så #metoo-censuren tilføjer altså denne film både plusser og minusser, mens den piller lidt af integriteten og glansen af mester Scott.

Rigdommens forbandelser

"All the Money in the World" handler om kidnapningen af John Paul Getty III i Rom i 1973. Alle, der erindrer denne historie, husker den afskårne legemsdel, kidnapperne sendte til Roms største avis for at få speedet løsesumsbetalingen op, og amputationsscenen er da også den fysisk mest voldsomme i dette ellers ikke voldsomt medrivende drama. Fra filmens nutid i sommeren og efteråret 1973 foretages klart klippede og letforståelige personuddybende og baggrundsforklarende flashbacks. I årtier har J. Paul Getty Sr. været ikke bare verdens rigeste mand, men den rigeste mand nogensinde. Men han er ikke bare historiens rigeste mand, han er også den nærigste og er sygt besat af at puge endnu større formuer sammen og af angsten for at miste (bare det mindste af) dem.Det klassiske løsesumsdilemma: Undlad at betale, og offeret pines, plages og tortureres måske til døde, eller betal, og ban dermed vejen for utallige lignende kidnapninger, blegner her i skyggen af J. Paul Getty Sr.'s nærighed. Han forklarer godt nok sin modvillighed mod at betale for sit barnebarns befrielse med, at han har flere børnebørn, som så kan udsættes for det samme, men sandheden er, at han ikke har i sinde at betale så meget som en eneste dollar, hvis den ikke er skatte-fradragsberettiget.Og da den fangne John Paul Getty III's far er en hjælpeløs narkoman, er der kun hans utrætteligt kæmpende mor (Michelle Williams), efterhånden stærkt hjulpet af gamle Gettys forstående sikkerhedschef (Mark Wahlberg), tilbage til at kæmpe for sin søn, mod den iskolde svigerfar, mod tiden, mod de desperate kidnappere og mod Roms påtrængende journalister og fotografer. Et kendt og måske stadig husket dokudrama om den svimlende rigdoms forbandelser, om en mors kamp mod overmagterne, men her i en udgave så dets største drama bliver, at det er verdenshistoriens første #metoo-censurerede spillefilm. "All the Money in the World"

Thriller, amerikansk, 132 minutter, tilladt over 15 år.