Toscas elskede Marius Møller Hansen

Magnus Vigilius har tidligere sunget partiet som Cavarodossi i operaen Tosca. Denne gang bliver handlingen dog flyttet til Sydfyn på datoen 4. maj 1945, og hans figur hedder Marius Møller Hansen, billedhugger. PR-foto

Toscas elskede Marius Møller Hansen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Reumert-præmierede Magnus Vigilius synger partiet som Cavaradossi i SlotsOperaens opsætning af Tosca på Valdemars Slot fra 31. juli.

"Arh, du skal nok ikke lige satse på opera", lød dommen, da Magnus Vigilius havde gennemført sin konservatorieuddannelse.

Dér tog sagkundskaben fejl!

For en måned siden modtog han således en Reumert som Årets Sanger ledsaget af ordene: "Med Magnus Vigilius har Danmark fået en ny Wagner-tenor med stor stemmepragt og lige så stor psykologisk indsigt". Det var efter, at han havde sunget partiet som Siegmund i Wagners Valkyrien på Den Ny Opera.

I Puccinis "Tosca", årets SlotsOpera på Valdemars Slot, der får premiere 31. juli, synger Magnus Vigilius rollen som billedkunstneren Cavaradossi - operadivaen, Floria Toscas elskede.

- Eller Marius Møller Hansen, som Cavaradossi er omdøbt til i denne opsætning, meddeler Magnus Vigilius på vej til Tosca-prøveforløbet, der bliver holdt på teatret Avenue T i København.

Magnus Vigilius
Aktuel i rollen som Cavaradossi i Tosca, SlotsOperaen, Valdemars Slot, premiere 31. juli. Spiller 1., 3., 4., 7., 8., 10. og 11. augustMagnus Vigilius synger en Jugendlicher Heldentenor

Født i København 1974, uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium 2001.

2001-06 operakarriere i England og videreuddannet hos bl.a. Douglas Yates.

Fra 2006 tilbage i Danmark. Har sunget på Den kongelige Opera, Den fynske Opera, Operaen i Esbjerg, Opera på Skäret (Sverige), Den Tjekkiske Nationalopera.

Fra 2013 knyttet til Festspillene i Østermarie. Blev i 2014 udvalgt som heltetenor i den internationale Lauritz Melchior sang konkurrence.

Fik i 2017 sit Wagner-gennembrud med partiet som Siegmund i Valkyrien, Den ny Opera, en rolle han fik Reumert-prisen for som Årets Sanger.

I 2021 hyret til at synge Siegfried på Operaen i Esbjerg.

2022 - samme rolle i Tyskland.

Politisk drama anno 4. maj 1945

Oprindelig foregår Puccinis opera i Rom omkring år 1800. Men instruktør Anne Barslev har med vanlig snilde rykket rundt på såvel geografi som tidsperiode, og det politiske drama er nu hensat til Svendborg og Taasinge i Anden Verdenskrigs sidste opgørstime, 4. maj 1945.

Lokaliteterne er sydfynske, sproget er dansk, og navnene er ændret fra de snørklede italienske til gamle danske navne. Som Marius og Flora. Politimester Scapia er blevet til en tysk Gestapo-officer og den politiske fange, Angelotti, er i dette drama frihedskæmperen, der forsøger at holde sig skjult.

- I forvejen er handlingen i Tosca ikke så indviklet. Operaen bygger på krig og kærlighed og jalousi. Men ved at flytte de politiske begivenheder til Anden Verdenskrigs slutning, forstår man bedre det politiske drama, siger Magnus Vigilius, der har både Tosca og La Boheme som to af sine opera-favoritter.

Tragisk kærlighed
Tosca spilles i Valdemar Slots avlsgård - på gårdspladsen omkranset af den trelængede bygning.- Ifølge de, der tidligere har medvirket i SlotsOperaen, giver det en optimal akustik, fortæller tenoren Magnus Vigelius.

Anne Barslev er som altid instruktør på forestillingen. Hun og Magnus Vigelius har samarbejdet flere gange i forbindelse med opsætninger på Den Fynske Opera.

Som f.eks. "La Boheme", "Consumia" og "Madame Butterfly" samt "Houdini Den Store", som dog blev instrueret af Erik Clausen med Anne Barslev som assistent.

Som instruktør har det altid været Anne Barslevs kendetegn at inddrage humor. Det kan dog blive lidt af en udfordring i Tosca, der er et tragisk kærlighedsdrama.

- Men jo mere kærlig, let og uskyldig Toscas og Cavaradossis forhold skildres i starten, des større bliver kontrasten til det tragiske, siger Magnus Vigilius, der også i andre opsætninger har sunget partiet som Cavaradossi.

Incitamentet til at fortsætte

Faktisk var det "La Boheme", som i sin tid vakte interessen for opera, da han af en ven blev slæbt med. Og at han blev operasanger, var siden lidt af en tilfældighed.

- Efter gymnasiet begyndte jeg på universitetet. Planen var at blive gymnasielærer, så jeg læste musikvidenskab og religion. Men så blev jeg opfordret til at søge ind på musikkonservatoriet.

Det gjorde han - og kom ind. Men konservatorietiden var hverken en særlig let eller særlig motiverende tid, for det er svært at lære at bruge sin stemme rigtigt.

At synge opera er efter Magnus Vigilius' udsagn "en usædvanlig kunstig måde at bruge stemmen på", så da han efter afgangen fra uddannelsesinstitutionen fik det slag i ansigtet, at han ikke var god nok, blev han lidt bitter.

- Både direkte og hvisket bag min ryg blev det sagt, at jeg ikke skulle satse på opera. Men det blev faktisk mit incitament. For det skulle de ikke bestemme. Jeg ville sataned'me vise dem ...

Jugendlicher Heldentenor

I første omgang blev det dog musical-genren, Magnus Vigilius kastede sig over: - Jeg var glad for at stå på en scene og troede egentlig, jeg ville være skuespiller, fordi jeg godt kan lide den mere dramatiske del...

En lærer kom imidlertid i vejen, da Douglas Yates fra England. Han hjalp Magnus Vigilius med at finde sin egen stemme.

Måske lyder det lidt bizart. Ligger stemmen i tenorens toneleje, synger man vel tenor?

- Jo, men... starter Magnus Vigilius sin forklaring, der handler om, at hans fag, hans type mere præcist hedder "Jugendlicher Heldentenor", altså en ungdommelig lyrisk heltetenor.

- Og det kan man altså godt være, selvom man er i 50'erne, oplyser Magnus Vigilius, der selv snart er i midten af fyrrerne. I en opera-karriere er det stadig ungt og friskt og nyt, jævnfør Reumert-begrundelsen.

- Men det handler om, hvordan stemmen udvikler sig med alderen. Jeg prøver at holde min stemme let og smidig med italienske, franske og tjekkiske operaer.

Danmarks nye siegmund-tenor

Vigilius' stemmes udvikling går nu i retning mod den tyske dramatiske tenor som f.eks. Wagners Heldentenor, Siegfried, som han skal synge i 2021 på Operaen i Esbjerg og året efter i Tyskland.

- Jeg har flere gange sunget Siegmund (hvad Magnus Vigilius, netop fik prisen for som Årets Sanger, red.), og det er en god erfaring, inden et stort parti som Siegfried er. Det tager tid at synge sig ind i rollen.

Toscas elskede Marius Møller Hansen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce