I næste sæson sætter Odense Teater fokus på alle aspekter af eksistens, kærlighed og had
Kasper Wilton slutter sin chefperiode på Odense Teater med 13 forestillinger, der på vidt forskellig vis sætter spørgsmålstegn ved menneskers måde at tackle livet, magten og kærligheden på. Det afsløredes ved sæsonpræsentationen i går.

Den 48-årige teaterchef insisterer på, at der skal været noget på spil, når man går i teatret. I sidste sæson var det troen, der blev gransket, i denne sæson er kvinderne i fokus, og i næste sæson er fællesnævneren altså "substans".

Parallel til Pallesen

Blandt de dramatikere, hvis skuespil skal opføres i Odense, er Tjekkiets tidligere præsident, digteren Václav Havel, den største overraskelse.

Per Pallesen, der spiller hovedrollen i "Afsked", fortæller:

- Stykket handler om at miste sin identitet. Efter at have indført demokrati i sit land skal statslederen afgive magten til nogen, der vil noget helt andet med landet.

Václav Havel benægter, at "Afsked" er selvbiografisk, men det tror Per Pallesen ikke på - dertil er der for mange fællestræk.

Den 66-årige skuespiller ser også mange paralleller til sin egen situation:

- Efter seks år som direktør for Nørrebro Teater er jeg ved at genfinde mit ståsted som skuespiller. De fleste forbinder mig med rollen som morsom mand, men her får jeg for en gangs skyld lejlighed til at spille en mand på min egen alder i en komedie med en meget alvorlig undertone, smiler Per Pallesen.

Penneven med dødsdømt

I "Død mands kvinde" af den danske dramatikerelev Thomas Markmann spiller Sanne Saerens en kvinde, der er forelsket i en fange på dødsgangen.

Forud for arbejdet med rollen har hun finkæmmet internettet for sites om kvinder, der er pennevenner med dødsdømte.

- Det er ofte tanken om, hvordan livet er, når man har udsigt til at være spærret inde resten af livet, der aktiverer kvindernes hjælpe-gen, siger Susanne Saerens.

Tragedie om børnedrab

I "Afmagt" er et forældrepars drab på deres egne to børn omdrejningspunktet. Forældreparret bliver spillet af Claus Riis-Østergaard og Githa Lehrmann

Instruktøren Lennart Hansen beskriver det belgiske skuespil som "dokumentarteater uden nyhedshunger":

- "Afmagt" går bag om de overfladiske tv-nyheder og reflekterer over, hvorfor tragedien skete. Måske kan stykket give os et tiltrængt nuanceret syn på vore medmennesker, siger Lennart Hansen.
  • Fyens Stiftstidende