Femstjernet [Bloed retur]oplevelse i Sct. Hans Kirke i Odense
Mozarts "Requiem" dannede den smukke afslutning på Odense Symfoniorkesters koncertsæson.

Dirigenten Niels Muus fremhævede i sin fortolkning den blanding af monumental alvor og humørfyldt underfundighed, som er så karakteristisk for operakomponisten Mozart - man kan bare Bloed returtænke på finalen i "Figaros bryllup".

De fire solister fulgte dirigentens intentioner og dannede en smukt samstemt vokalkvartet, opmærksomt lyttende og indlevet i den samlede helhed. Der var fin harmoni mellem Nina Bols Lundgren og Mathias Hedegaards lyse stemmer og de mørklødede klange hos mezzosopranen Trine Bastrup Møller og bassen Steffen Bruun.

Operastilen og den seriøse kirkemusik indgik i en perfekt og charmerende blanding i for eksempel "Tuba mirum"-satsen.

Alice Granums velindstuderede kor var som altid præget af en forbilledlig tekstudtale og fint afbalanceret klang mellem stemmerne.

Når Sct. Hans Kirke - som det var tilfældet ved aftenen koncert - er velfyldt med tilhørere, virker kirkerummet akustisk vellykket, og det kom også orkesterets instrumenter til gode.

Det var 1. maj, vejret var ægte fynsk forår, ja nærmest sommervarmt, og stemningen var varm hos det forventningsfulde publikum.

Opførelsen af Mozarts dødsmesse skabte en forunderlig glæde, og aftenen levede virkelig op til sin titel, som kunne læses på programmet: "Den store forløsning" stod der.

Om koncerten

Sct. Hans Kirke, Odense, fredag: Odense Symfoniorkester, dirigent: Niels Muus, Det Fynske Kammerkor og Filharmonisk Kor, instrueret af Alice Granum. Solister: Nina Bols Lundgren, sopran, Trine Bastrup Møller, mezzosopran, Mathias Hedegaard, tenor, Steffen Bruun, bas.
  • Fyens Stiftstidende