"Stedsans" viser det skjulte Odense

Fortolkningen af Lone Høyer Hansens skulptur på hjørnet af Filosofgangen og Klaregade er sjov og intelligent. Området ved skulpturen er et af de steder, "Stedsans" inddrager i fortælllingen om Odense. Foto: Dag Jenssen

"Stedsans" viser det skjulte Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Teater Momentums vandreforestilling "Stedsans" er en legende, morsom og medrivende oplevelse i Odenses hemmelige byrum. Men den er mere et flow af installationer og performancekunst end et egentligt teaterstykke.

Foran den pludseligt opståede fiskehandler i Vestergade 92b går det op for mig, at jeg er disorienteret. I et mørkt blæsevejr har jeg og en gruppe teatergængere bevæget os ud fra Teater Momentum og ind i Odense. Vi er blevet præsenteret for vores norske turleder, vi har været vidne til et kaffeselskab med blondeduge foran en betonmur, lugtet nymalet graffiti, vi har hørt odenseanske beretninger og set ballettræning i en parkeringskælder gennem et hegn.

Sammenhængen mellem sekvenserne i vandreforestillingen "Stedsans" er svær at gennemskue. Der er skruet ned for en egentlig handling og op for sanseindtryk. Stille og akkompagneret af bas og saxofon kommer de første sekvenser som perler på en snor, og byrummet udgør den ene kulisse efter den anden. Det er medrivende, og jeg glemmer hurtigt fraværet af handling og lader mig optage af sanseindtryk i dele af byen, jeg ellers ikke ser.

Og så står vi så der. Over en diskussion om fiskefrikadeller blandt to en halv mand i fiskerhat, der pludselig bryder ud i sang og dans uden synderlig koordineringsevne eller sangtalent. Det er morsomt, og lige så snart vi vender os for at følge turlederens fløjte, dukker nye bidder af odenselivet nu og dengang op foran os.

Stedsans Odense
Stedsans er en vandreforestilling af scenekollektivet by Proxy på Teater Momentum, og i Stedsans Odense er mere end 100 lokale medvirkende. Konceptet er udviklet af Geddy Aniksdal fra det norske teaterkompagni Grenland Friteater.

Varighed: 90 minutter.

Forestillingen spilles til onsdag den 7. februar.
Publikum møder kulisser 17 steder på vej gennem forestillingen. De er klogt placeret og får publikum til at kigge i nye retninger. Foto: Dag Jenssen
Publikum møder kulisser 17 steder på vej gennem forestillingen. De er klogt placeret og får publikum til at kigge i nye retninger. Foto: Dag Jenssen

Effekter med hårde odds

Vejret er en væsentlig faktor i al udendørsteater, og i stærk blæst har både røgkanoner og levende lys svære kår. Det er dog til at se igennem fingre med, især når forestillingens røde tråd, en rygende herre, til min store begejstring trækker sit cigaretetui frem og befriende ukorrekt spørger, om han kunne friste med en cigaret til pausen. Ingen tager imod tilbuddet, men strømmer til bordene med kaffe og kiks, mens Senior Blæserne Odense spiller "Sneflokke kommer vrimlende" i et vinterligt regnvejr.

"Stedsans" får publikum til at bevæge sig ud i skjulte kringelkroge af byen, men endnu bedre tvinger forestillingen en til at se i nye retninger. Placeringen af scenerne er godt udtænkt, så publikums blik går både ned, igennem, hen og op. Det undskylder også nogle af de klichéer, der dukker op undervejs, for selv om kast med papirflyvere til lyden af Kim Larsens "Papirsklip" er et nemt og banalt indslag, er det svært ikke at blive betaget af den visuelle effekt, det har, når papiret sejler ned over byen fra toppen af et hus, man aldrig har lagt mærke til.

Storartet fokus på detaljen

"Stedsans" brillerer for alvor, når den viser og fortolker Lone Høyer Hansens skulptur på hjørnet af Filosofgangen i en replikfri sekvens med en slet skjult henvisning til, hvor meget vi kommer hinanden ved. Når det bliver helt sort med et kvækkende frømandskor, og når publikum bliver en del af kvindekampen ved den lille flise i Munke Mose, der markerer 100-året for kvinders stemmeret.

Forestillingen efterlader mig marginalt klogere, men i stedet visuelt og stemningsfuldt beriget og med iskolde tæer. Blandingen af amatører og professionelle aktører giver "Stedsans" en ærlig og ægte lokal effekt i et stykke, der dog er blottet for både spændingskurve og stærke hovedroller.

"Stedsans" viser det skjulte Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce