11. september satte ikke kun en ny politisk dagsorden, men også en ny dagsorden for krimien. Flere af genrens bedste forfattere har brugt hændelsen som skriveunderlag, nu også den legendariske John le Carré, som i "Marionetten" beskriver det edderkoppespind af sikkerhedsforanstaltninger, der er kommet i kølvandet på terroraktionen.

Da den karismatiske muslim Issa dukker op i Hamburg, er det med flere tyske efterretningstjenester i hælene, inkl. amerikanske og britiske. Netop Hamburg var jo "uddannelsesby" for flykaprerne, og da Issa synes at have særdeles mange penge stående i en lyssky bank, er der lagt op til heftige spekulationer om terrorfinansiering.

Issa bliver hurtigt en marionet i de spil, der er mellem de forskellige efterretningstjenester og et fikspunkt for etiske overvejelser over civilisation og retssikkerhed post 11. september. Velmenende og sympatisk, javist, stedvis også interessant, men overvejende virker le Carré i som en gammel mand, der sentimentalt filosoferer over Aftenlandet og serverer politisk korrekt verdensanskuelse i så lange smørstænger, at han burde åbne et bageri.

"Marionetten" er ikke tilnærmelsesvis lige så god som de tre seneste le Carré-romaner, men de var også sublime. Læsere vil dog ikke gå forgæves efter politisk refleksion indpakket i et effektivt plot, denne gang kommer pakken bare med masser af glasur, krymmel og en kærlighedshistorie på toppen som et stort syltet kirsebær.

Om bogen - er udkommet

John le Carré: Marionetten. Ovarsat af Jan Hansen. 415 sider, 299 kroner. Forum.
  • Fyens Stiftstidende