Skånselsløs skåning

Mikael Wiehe spillede for en udsolgt sal i Rudme. Foto: Simon Staun

Skånselsløs skåning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den svenske troubadour Mikael Wiehe agiterede, sang og spillede på Foderstoffen i Rudme, så det var en fryd.

Det er seks år siden, Mikael Wiehe senest optrådte på Foderstoffen. Det kan ikke have været en helt ringe koncert, for samtlige stole er optaget denne torsdag aften, hvor den 72-årige musiker med egne ord fremfører sine mest elskede, kendte, bedste og berømte sange.

De intime rammer er perfekte til troubadouren, som tilmed får optimale lydforhold at boltre sig med. Hans velholdte og stadig imponerende stemme har en næsten meditativ klang, som er umulig ikke at lade sig omfavne af.

"Jag vil bara va en gammal man" synger Mikael Wiehe med sit skarptslebne skånsk.

Sangen handler om at holde hovedet og hjertet varmt. At tro på solidaritet. Filtreret Karl Max på vers og en fire minutter lang understregning af, at Mikael Wiehe ikke er rykket så meget som en centimeter ind mod den politiske midte.

Det er herligt at høre Wiehe smælde om den "tärande elit". Som nyder godt af fællesskabets goder, men ikke selv smider penge i kassen. Foragten kan høres i stort set samtlige ord. Men måden, han synger "elit" på er eminemt.

Publikum på Foderstoffen - som Wiehe kalder venligsindet - får et hemmeligt sidste vers, hvor Mikael synger om at smide et kilo dynamit ind i et fly med de rigeste rige i stedet for at flyve dem til Guantanamo.

Mikael Wiehe spillede for en udsolgt sal i Rudme. Foto: Simon Staun
Mikael Wiehe spillede for en udsolgt sal i Rudme. Foto: Simon Staun

Modigt mesterværk

Mikael Wiehe er født i Danmark, hvor han boede de første fem år af sit liv. Han taler flydende dansk, hvilket er perfekt, da man på den måde forstår introduktionen af sangene og derfor kan udfylde de huller, som måtte opstå i sangenes kontekst.

Målet med at turnere solo har været at kunne agitere på livet løs, og man skal være politisk blind og døv for ikke at fange Mikael Wiehes glødende forargelse over fascisme, spirende nazisme og fremmedhad.

Sangene "Släpp in mig" og den noget ældre Woody Guthrie-fortolkning "Det här är dit land" indikerer tydeligt, at Mikael Wiehe er humanist langt ind i sine musikalske knogler.

Selv om jeg ikke er helt på linje med Mikael Wiehe rent politisk, rammer storheden i "Det här är ditt land" mig lige i hjertekulen. Det er formidabelt sunget, mens guitarspillet er som en smuk, mosbelagt skovbund i en svensk nåleskov.

Hyldest til friheden

Flere af de ikoniske sange, som Mikael Wiehe spillede sammen med Björn Afzelius, har også fundet vej til sætlisten. "Sång till friheten" er fænomenal i den afpillede, akustiske version. Uanset politisk ståsted kan man kun bifalde hyldesten af friheden i en sang, som Afzelius lånte af den cubanske musiker Silvio Rodriguez.

Wiehe har også forsvensket en latinamerikansk sang. Han tog nicaraguanske Katia Cardenals sang "Coraje" og forvandlede den til mesterværket "En sång till modet". Som i dagens anledning dedikeres til 400 dræbte nicaraguanske studenter, der kæmper mod Daniel Ortega, som Mikael Wiehe og andre sang for i 1980'erne.

Det er én af den slags sange, som kiler sig ind i hver eneste celle og skaber en højtidelig samhørighed.

Mikael Wiehe er muligvis ikke religiøs, men på Foderstoffen er der indtil flere guddommelige øjeblikke.

Om koncerten:Foderstoffen, Rudme, torsdag 30. august: Mikael Wiehe

Skånselsløs skåning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce