Se og køb

- Det afgørende er, om omtalen kan begrundes redaktionelt. Kan den ikke det, bevæger vi os ud på gyngende grund. Og navnlig for et public service-foretagende som DR, for de må slet ikke reklamere, siger lektor Søren Sandfeld Jakobsen om Camilla Plum-sagen.
Foto: Egon Rix/DR

Se og køb

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvis Camilla Plum og Søren Ryge praktiserer skjult reklame i DR-regi, er det en naturlig følge af moderne reklamevilkår, mener ekspert i markedsføring

Camilla Plum og Søren Ryge Petersen, to tv-værter, der for længst har skabt sig en solid fanskare blandt faste DR-seere, fik i sidste uge massiv medieomtale. Ikke på grund af deres egenskaber som henholdsvis kogekone og havemand, men som en konsekvens af beskyldninger om skjult reklame.

Klagerne gik på, at Camilla Plum skulle have reklameret for sine egne melprodukter i bageprogrammet "Boller af stål", mens DR skulle have gjort det lidt for let for Søren Ryge at sælge havebøger via DR's hjemmeside.

Flere eksperter erklærede, at både DR og Camilla Plum havde bevæget sig over grænsen for, hvad der er lovligt. Og det havde de måske. Men lovlige eller ej er episoderne ifølge markedsføringsforsker Lars Pynt Andersen fra Syddansk Universitet et vink med en vognstang om, at reklamer anno 2008 dækker over andet og mere end farveannoncer i den lokale ugeavis.

Over stregen

Søren Sandfeld Jakobsen, som er lektor og ph.d., har fra sit kontor på Copenhagen Business School fulgt med i Camilla Plum-sagen. Han vurderer dog, at den populære tv-kok er gået over stregen:

- Camilla Plum fremhæver sin egen gård ved navn, mens der høstes mel, som ifølge tv-værten "smager aller, aller bedst". Det er altså meget kritisabelt, når man slet ikke må reklamere på DR.

- Hvis hun havde fremhævet noget mel fra en anden producent og sagt, at det efter hendes vurdering var det bedste på markedet, og at det kunne løse et bestemt problem med en dej, kunne det måske være en naturlig del af den journalistiske linje i programmet. Men når nu Camilla Plum selv er med til at tilrettelægge programmet, er marginen for, hvad man kan og ikke kan mindre. Det er jo hendes egne personlige kommercielle interesser, det handler om. Og der skal man virkelig holde sin sti meget ren, siger Søren Sandfeld Jakobsen.

Nye tider

Men når Camilla Plum reklamerer for sit eget mel i bedste sendetid, og Søren Ryge Petersen sælger havebøger via DR's hjemmeside, er det en helt naturlig følge af moderne reklamevilkår. Det fortæller Lars Pynt Andersen, der er markedsføringsforsker ved Syddansk Universitet:

- Traditionel reklame har mange udfordringer. Der er en lang liste af ting, der gør, at det bliver sværere at ramme de relevante modtagere med traditionel reklame. Folks tolerance over for eksempelvis reklameblokke er meget lav, og man kan nemt afvise budskaberne ved at zappe over på en anden kanal. Der er en meget højere grad af åbenhed for ting, som bliver præsenteret som en del af et redaktionelt stof. Og i den sammenhæng er det interessant at bruge de kendte som en platform, siger han.

Han mener dog ikke, at sagerne med Camilla Plum og Søren Ryge er udtryk for et bevidst forsøg fra DR på at handle i strid med radio- og fjernsynsloven:

- Tv-stationerne er en platform, som man kan vise produkter frem på. Og i mange tilfælde kan der være en sammenblanding af interesser. Men i tilfældet med Søren Ryge og Camilla Plum tror jeg ikke, DR har været skarpe nok til at kunne se, at de rodede sig ud i en gråzone. De er ikke vant til at tænke i, hvad der er tilladt i forhold til markedsføring, siger han.

Indtil videre har DR pillet Søren Ryges bogliste af dr.dk, og det er nu op til Radio- og tv-nævnet at vurdere, om Camilla Plum har krydret sin udsendelse med skjult reklame.

Ifølge Søren Sandfeld Jakobsen fra Copenhagen Business School er proceduren ligetil:

- Hvis der på nogen måde kan drages tvivl om, at det udelukkende er journalistiske vurderinger, der ligger til grund for omtalen af melet, falder hammeren med det samme.

Se og køb

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce