En degraderet russisk greve i livslang husarrest på luksushotel i Moskva er fremragende og yderst charmerende selskab i denne murstensroman, der egner sig perfekt til de mørke vinteraftener.

Tillad mig at præsentere grev Alexander Iljitj Rostov, ridder af Skt. Andreasordenen, medlem af Jockey-klubben og hofjægermester. Livsnyder og gentleman til fingerspidserne. Og fast resident i suite 317 på Hotel Metropol i Moskva. Året er 1922, kort tid efter Den Russiske Revolution. Og Grev Rostovs liv står til at blive vendt fuldstændig på hovedet: Han er nu anklaget for ikke at ville fralægge sig sine adelstitler, men da højtstående medlemmer af Partiet ser ham som en førrevolutionær helt, skånes han fra at blive henrettet. I stedet idømmes han livsvarig husarrest på Hotel Metropol - på et lille hummer under taget.

Det er præmissen i amerikanske Amor Towles' fængende, labyrintiske og helt igennem charmerende roman. Fortællingen strækker sig fra 1922 til 1954, og et decideret plot fortaber sig i hotellets mange gange og værelser. Det er heller ikke meningen med romanen. For med en gentleman som selskab er der nok at se til. Rostov forklarer komitéen, der dømmer ham, at en gentlemans tid går med "middagsselskaber, diskussioner, læsning, tænkning. Den sædvanlige trædemølle." Og på trods af degraderingen vælger Rostov at holde hovedet højt og fortsætte sit liv, som om intet var hændt. Det lykkes langt hen ad vejen, selvom den russiske virkelighed trænger sig på af og til.

Mange kapitler og passager i romanen går med at udforske hotellet, dets gæster og ikke mindst medarbejderne. Flere af dem bliver en slags fortrolige, ikke mindst pigen Nina, datter af en ukrainsk bureaukrat og enkemand. Hun er 9 år, da Rostov møder hende i Piazzaen, hotellets restaurant, der fungerer som en slags forlængelse af byen. Nina har en universalnøgle til hotellets mange låse, og de to bliver medsammensvorne i en fascinerende udforskning af, hvad der egentlig foregår bag kulissen på hotellet.

Som læser er det svært at modstå grevens charme. Og romanen minder som helhed meget om Rostov: Den er charmerende, underfundig, høflig og gammeldags på den helt rigtige måde. Jo, den svælger måske lidt rigeligt i en nostalgisk higen efter dengang, verden ikke var af lave, og gode manerer var en selvfølge. Men verden uden for hotellet er jo netop af lave for den gode greve. Hans bedagede livsstil er og bliver en overlevelsesmekanisme, og han er, når alt kommer til alt, ikke meget mere end et smukt insekt fanget i ravets gyldne fængsel. Det spændingsforhold løfter romanen fra ren hyggeeskapisme til vedkommende og rørende litteratur.

Er man til en god, gammeldags fortælling tilsat et skvæt russisk adelsmandscharme og samfundskritik, så er "En gentleman i Moskva" den oplagte bog at fordybe sig i under et uldtæppe i de mørke vinteraftener.

Roman: Amor Towles: "En gentleman i Moskva"

Oversat af Agnete Dorph Stjernfelt, 482 sider, Politikens Forlag