Fin debutroman om frygt og fortabelse

På flappen til Anita Furus debutroman skriver Kirsten Thorup: "Om flugt og fortabelse. Om at være en fremmed. Om at leve livet med ar på sjælen. En vigtig roman om en jødisk kvindeskæbne i det 20. århundrede".

Vistnok fra USA stammer denne nye trend at lade en kendis anprise et litterært værk, før det udkommer, og før anmelderne har haft bogen mellem hænderne. Man kan frygte, at det på længere sigt kan spare anmelderiet bort fra avisernes sider, og at kompetenceoverførsel bliver daglig kost, så eksempelvis en berømt bokser går i infight med poesiens blå blomst.

Når det er sagt, kan jeg kun være enig med Kirsten Thorup, hvis kompetence ingen bestrider: Det ér en meget fin debut, Furu leverer.

"Mit halve liv" er historien om jødiske Ruth, der efter sine russiske forældres død sendes til Danmark, hvor hun adopteres af en rig, jødisk kvinde. Da denne nye Mamma dør, er Ruth i en periode bosat hos Tante Jo og Onkel Ja, i hvis mørke og tungsindige atmosfære hun ikke føler sig hjemme. Det gør hun til gengæld hos den livlige tehandler David med sin lidenskab for Darjeeling First Flush. Via sin nuancerede skildring af de jødiske miljøer anno 1913 i København får Anita Furu samtidig givet en fin karakteristik af barnet Ruths ambivalente forhold til sin religion - senere, da Ruth gifter sig, lader hun sig døbe.

Vi følger Ruths liv i Tyskland og Spanien frem til 1952, hvor hun er blevet enke og endnu en gang skal søge en identitet: "Jeg føler mig forblæst. Alle vinduer står pivåbne. Mine inderste hemmeligheder er i frit fald, og jeg sidder tilbage med mit halve liv". Hun beslutter sig for at sælge Darjeeling First Flush i jødiske onkel Davids tebutik.

Det er en meget lavmælt, overbevisende fortælling om en svær kvindeskæbne, bogen giver os. Ruth længes efter noget, hun ikke rigtig ved, hvad er, men hun fornemmer, at nogen har forhindret hende i at komme i kontakt med sine russiske søskende og med sin russiske fortid, som hun i drømme glimtvis husker. Hendes reaktion er en blanding af sorg, vrede og aggressivitet, en reaktion, hvis udfald mod familie og venner vel skyldes en følelse af afmagt - alt skildret med stor psykologisk indsigt.

Parallelt med den aldrig patetiske og meget lidt sentimentale afdækning af Ruths problemer lykkes det også forfatteren at give et billede af den krig, ødelæggelse og jødeforfølgelse, vi kender så godt. Og det er fint afstemt med personalhistorien og uden antydning af sensationelle virkemidler.

Som en roman, der handler om udsatte mennesker langt borte fra deres hjemegn, virker "Mit halve liv" faktisk ret aktuel. Mange af nutidens "fordrevne" tænker sikkert som Ruth: "Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare det. Her sidder jeg med mit liv i stumper og stykker, spredt omkring mig som en serie af postkort". Her sidder de med deres fragmenterede, halve liv.

Roman Anita Furu: "Mit halve liv".

256 sider, Gladiator