Rockikon skuffede fælt: 35 minutters rendyrket improvisation

Der var stuvende fyldt på Momentum, da Thurston Moore optrådte lørdag aften. Foto: Simon Staun

Rockikon skuffede fælt: 35 minutters rendyrket improvisation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Thurston Moore er én af støjrockens stamfædre. Lørdag aften gav han en ultrakort intimkoncert på Momentum. Musikredaktør Simon Staun anmelder koncerten sammen med Jonas Munk, som er producer og guitarist i Causa Sui. Som det ses, giver musikredaktøren kun koncerten én stjerne, men stod det til Jonas Munk, så skulle den have tre.

Lørdag aftens koncert med Thurston Moore skriver sig ind i historiebøgerne af flere grunde. For det første, fordi det er umådeligt sejt, at rockikoner af den kaliber optræder i så intime rammer. For det andet, fordi han blot spiller 35 minutter. For det tredje, fordi en musiker nærmest aldrig har delt vandene i så ekstrem grad. Hvilket er en gave til dette nye anmeldelsesformat, hvor musikredaktøren allierer sig med en musiker, som har et stort kendskab til kunstneren eller genren.

Da Thurston Moore trasker ind på et proppet Momentum, aner ingen, om han har tænkt sig at spille sange fra sine seneste tre soloudgivelser, krydre med en Sonic Youth-klassiker eller kaste sig ud i avantgarde-improvisationer. Han vælger sidstnævnte.

Thurston Moore er kompromisløs. Han spiller ikke noget, der kommer i nærheden af en melodi. Han bruger sten, skruetrækkere, trommestikker og stempler, som er han opdagelsesrejsende på sit instrument. Konstant på jagt efter nye lyde, vibrationer og udtryk.

Hvis man er kommet for at høre musik, er det grotesk ligegyldigt. Hvis man er kommet for at hylde et ikon og se ham boltre sig i sit værksted, er det mere givtigt.

Sonic Youth-legenden brugte blandt andet trommestikker i sin 35 minutter lange improvisation. Foto: Simon Staun
Sonic Youth-legenden brugte blandt andet trommestikker i sin 35 minutter lange improvisation. Foto: Simon Staun

Minimalistiske byggesten

Jonas Munk, der har fulgt Thurston Moore tæt i flere årtier, kan se flere interessante elementer i koncerten, selv om han havde håbet, Thurston Moore ville spille et nummer eller to fra hans seneste udspil "Rock n Roll Consciousness".

- Det var den bedste udgivelse i 2017 i min optik. Det udspil satte et markant aftryk på den seneste Causa Sui-plade, siger Jonas Munk.

Han understreger, at han ikke er ubekendt med Moores improvisationslyst.

- Han er vokset ud af New Yorks no wave-skole med Glenn Branca som åbenlyst forbillede. At bruge skruetrækkere til at se, hvor meget en guitar kan støje. At udforske lyd frem for kompositioner. Thurston Moore har også arbejdet tæt sammen med freejazz-musikere helt ude på den anden side af avantgarden, hvor det er en udfordring af musik som musik. Det var det også i dag, siger Jonas Munk.

Han lægger ikke skjul på, at han er stor fan. Han investerede som ung i en Fender Jazzmaster magen til den, Thurston Moores sværger til.

- Jeg synes, det var fedt at høre, hvor meget Thurston Moore, der var i det, han lavede. Hans måde at bruge feedback på. Hans måde at spille bag strengene. Det var essensen af hans lyd præsenteret i de mest minimalistiske byggesten, siger Jonas Munk.

I det meste af koncerten lå guitaren på Thurston Moores skød. Foto: Simon Staun
I det meste af koncerten lå guitaren på Thurston Moores skød. Foto: Simon Staun

Kejserens nye klæder

For en musikanmelder, som aldrig har spillet guitar, føltes det som 35 minutters forspil uden klimaks. Enkelte gange fanger jeg nogle gamelan-inspirerede toner eller spotter en signaturlyd, jeg genkender fra Sonic Youth eller soloudgivelserne. Det meste af tiden spekulerer jeg på, om jeg er den eneste i lokalet, der tænker på "Kejserens nye klæder".

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det kræver teknisk snilde at kunne eksperimentere i så ekstrem grad. Men medmindre man er uhyre nørdet eller spiller musik på et højt teknisk niveau, vil jeg mene, at man får lige så stor kunstnerisk valuta i at se vinden få en bunke blade til at danse.

- Jeg kan godt forstå, hvis nogen har svært ved at sætte pris på koncerten. Men i mit tilfælde maler jeg med samme pensel som ham. At betragte ham er alene ud fra et teknisk perspektiv interessant. Hans klangfarver, måden at bruge pickup-indstillingerne og hans måde at arbejde med overtoner gemte der sig megen skønhed i, siger Jonas Munk.

I det meste af koncerten lå guitaren på Thurston Moores skød. Foto: Simon Staun
I det meste af koncerten lå guitaren på Thurston Moores skød. Foto: Simon Staun

Fuldstændig unikt

Odense-musikeren er dog enig i, at 35 minutters improvisation kan fremstå indspist for de uindviede.

- Det handlede klart mere om teknik end følelser. Mere om proto-elementerne i en guitarlyd end reel komposition. Det var ikke rocklegenden Thurston Moore, men lydpioneren Thurston Moore vi oplevede. Det er der også en værdi i, siger Jonas Munk.

Han mener, at man kan betragte de 35 minutters eksperimenteren som at glide ned ad en flod og betragte vidt forskellige landskaber.

- Jeg kunne høre både behagelige og meget voldsomme stykker. Noget meget pastoralt og derefter brutalt. Jeg tror, at oplevelsen i dag hænger meget sammen med den enkelte sindstilstand. Som når man læser haiku-digte. Den ene dag fremstår det nærværende og dybt, mens det dagen efter virker som noget prætentiøst bullshit. Thurston Moore pegede på vores sindstilstand og inviterede os til at tænke over, hvordan vi oplever lyd og det at være til en koncert, hvilket i bund og grund er meget filosofisk. Det, vi hørte i aften, var fuldstændig unikt. Men ikke nødvendig et mesterværk, siger Jonas Munk.

Om koncerten:

Momentum, Odense, lørdag 6. oktober: Thurston Moore

En Fender Jazzmaster, som virkelig har fået tæv. Thurston Moores guitar har prøvet lidt af hvert gennem tiden. Foto: Simon Staun
En Fender Jazzmaster, som virkelig har fået tæv. Thurston Moores guitar har prøvet lidt af hvert gennem tiden. Foto: Simon Staun
Efter koncerten signerede Thurston Moore udgivelser og biografier i caféen på Momentum. Foto: Simon Staun
Efter koncerten signerede Thurston Moore udgivelser og biografier i caféen på Momentum. Foto: Simon Staun

Rockikon skuffede fælt: 35 minutters rendyrket improvisation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce