Robert Plants ujævne ellever

• Robert Plants ujævne ellever
    Robert Plant: "Carry Fire"
  • Robert Plants ujævne ellever
    Robert Plant: "Carry Fire"
Cd-anmeldelse

"Stairway To Heaven" er stadig mit yndlingsnummer med Led Zeppelin. Indrømmet, det var svært at danse til sangen dengang i 1971, hvor vi i 4.Y på Paarup Skole endnu ikke var nået til kinddansestadiet. Men sentimentaliteten kunne jeg godt lide. Solisten Robert Plant, briten med løvemanken, fik jeg først for alvor ørerne op for, da han i 2007 teamede op med Alison Krauss på det inciterende, banebrydende og bestandigt eksperimenterende album "Raising Sand".

Nu er den 69-årige sanger klar med sit 11. soloalbum, "Carry Fire". Plant har selv produceret albummet, der lægger sig lidt for mageligt i slipstrømmen af lyd- og stilskaberen og stjerneproduceren Daniel Lanois' skramlede og flossede univers.

Plants fascination af tunge trommerytmer - ikke mindst på "New World" og "Dance With You Tonight" - tenderende indiansk stammedans bliver i længden triviel. Men på "Carving Up The World Again - A Wall And Not A Fence" er det Clive Deamers lokkende trommespil, der skaber magien.

"The May Queen" er en sjov og fængende blanding af sumpblues, irsk folk og frelsermusik. Den diskret jazzede "A Way With Words" er med sin nøgterne minimalisme et andet æggende lyspunkt, mens "Bones Of Saints" med sine fede guitarriffs og den nødtørftigt tæmmede energi viser, hvad albummet kunne være blevet til, hvis Plant havde overladt producerrollen til en anden.

Robert Plants vokal virker endnu mere skrøbelig og presset end tidligere, og sammen med et lidt for selvhøjtideligt foredrag giver det sangene et selvsmagende udtryk. Det gælder især den semisfæriske "Season's Song", titelmelodien, der flirter med mellemøstlige og indiske instrumenter, samt den småsyrede "Keep It Hid". På duetten "Bluebirds Over The Mountains", der blander americana med forvrænget industrial, når Chrissie Hynde ikke Alison Krauss' vokale kvaliteter.

"Carry Fire" er et ujævnt album, hvor det ikke for alvor lykkes Robert Plant og bandet The Sensational Space Shifters at overbevise om nødvendigheden af at udgive de 11 sange.

Rock/folk

Robert Plant: "Carry Fire"

None Such/Warner Brothers

• ANDREAS_BASTIANSEN

Kulturredaktør på Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis fra 2012. Stofområder: scenekunst og klassisk musik. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus 1992. Fastansat på Fyens Stiftstidende fra 1994. Sidder i bestyrelsen for Fynske Mediers medarbejderforening. Til marts 2015 medlem af Fynske Mediers bestyrelse. Medlem af Reumert Juryen fra 2014. Gift og bosat i Odense-forstaden Snestrup.