Postcoital kedsomhed


Postcoital kedsomhed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Anne Holt lever ikke op til forventningerne.

Anne Holt, "1222"

Anne Holt plejer at være god for et spektakulært, handlingsmættet og inciterende plot, der er mere overhældt af social indignation end weekendsprut på en teenager. Men i sit seneste udspil, "1222", er den sociale indignation nedtonet til fordel for en triviel klassisk forargelse over menneskelig svaghed og ondskab, og det er en lidt metaltræt rullestolsramt Hanne Wilhelmsen, vi ser køre rundt i opklaringen af en række mord på Hotel Finse 1222.

Her befinder en flok strandede togpassagerer sig efter en ulykke, der i første omgang kun kostede togføreren livet. Men ikke kun passagerne, også døden er rykket ind på hotellet, som desuden huser den pensionerede kriminalinspektør Hanne Wilhelmsen. Hotel Finse (der i øvrigt findes i virkeligheden) bliver hurtigt omdannet til et nyt "Ondskabens hotel", og mens snestormen Olga raser udenfor og lukker passagerne ude fra omverdenen, bliver de 269 passagerer en for en reduceret i antal.

Anne Holt sender en række hilsner til Agatha Christie i "1222", der er stramt konstrueret over det lukkede rums mysterium, og hun lægger et væld af såvel ledetråde som vildspor ud til læseren. Men "1222" har en komposition og spændingskurve, der minder om en slatten søndag, og sprogligt kan hun kun hidse sig op, når Wilhelmsen træder i karakter som vranten pensionist. Den stilistiske elegance og troværdighed i de psykologiske portrætter, som har båret de øvrige krimier i serien, er fraværende her, og en stemning af postcoital kedsomhed rammer ubarmhjertigt de læsere, der forventer noget af Holt.

Anne Holt: "1222". 303 sider, 275 kroner. Gyldendal.

Postcoital kedsomhed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce