Louise Nipper er en af Danmarks forbavsende få kvindelige producere. Og måske den eneste med eget studie
Den 30-årige københavner står bag både jazz-, pop-, rock-, metal-, verdensmusik- og folkindspilninger
Det er sjældent, man ser en kvinde omgivet af så meget elektronik som Louise Nipper i sit Soundscape Studio på Forhåbningsholms Allé. Men hun trodser journalistens mandschauvinistiske fordom ved ikke alene at kunne betjene alt udstyret - hun er hamrende talentfuld, viser det sig hurtigt.

Studiet ligger som en skabende oase i en gul villa klemt inde mellem klassiske Frederiksberg-bygninger. Således skiller både hus og ejer sig ud fra mængden. For Louise Nipper er måske Danmarks eneste kvindelige lydtekniker og producer med eget studie.

Det lå i kortene - og kablerne og knapperne - at Louise Nipper skulle ende i denne branche. Hendes far drev i mange år studiet, og hun er nærmest vokset op med lydudstyr som legetøj.

Fantastiske farver

Allerede som 19-årig blev hun ansvarlig for studiet og skulle producere for et koryfæ som bassisten Hugo Rasmussen.

- Det var skræmmende og fuldstændig vildt at lave lyd til hans kontrabas, fortæller hun, mens en anden prominent musiker stikker hovedet inden for den lydisolerede hoveddør.

Det er Klaus Menzer, der lige skal hente sine trommer.

- Jeg tænker ikke så meget over det længere. Alle betaler samme timepris. Alle får lige meget af mig, uanset hvad de hedder, siger Louise Nipper, der selv indspillede sin egen musik som 12-årig.

Hendes far fortalte hende, at det værste, der kan ske, er, at det feeder.

- Jeg har aldrig været typen, der har skilt min kassettebåndoptager ad for at se, hvordan den er bygget. Jeg ved dog, hvordan alle de tekniske redskaber i studiet fungerer, fordi jeg har lært det hele fra bunden. Og de udgør tilsammen et redskab, der kan give lyden de mest fantastiske farver, siger Louise Nipper.

Uden at kunne sætte en finger på hvorfor fornemmer man tydeligt, det er en kvindes arbejdsplads. Ledningerne til hovedtelefonerne hænger ordentligt rullet sammen. Bordpladerne er rene og det traditionelle studiekaos holdt på et minimum.

Alle skal præstere optimalt

- Jeg tror, man lægger lidt for meget vægt på, jeg er kvinde. Alle har en personlig måde at gøre tingene på. Måske er måden, jeg har indrettet studiet på, mere et tegn på, at der står en kvinde bag. Min filosofi er, at sangerne skal føle sig hjemme. Hvis ikke, kan de ikke præstere optimalt, forklarer Louise Nipper.

Selv om der er ryddeligt, betyder det dog ikke, at man ikke kan give den gas og flippe ud. Bag glasruden står der med mllemrum alt fra goth til de hårdeste heavygutter og folder sig ud.

- I weekenden havde jeg syv mænd i et rockband i gang derinde, så mere feminint er her heller ikke, understreger Louise Nipper.

I al evighed

I dag er kun en enkelt musiker i studiet. Det er sangeren Sanne Graulund, der er i gang med at få mikset vokalsporet til sit kommende album.

- Det ord har en meget stædig udtale, udbryder Louise Nipper, da hun lytter på de medbragte optagelser.

Hvert eneste ord dissekeres, og hver eneste udtale og nuance vendes, som var hver detalje en brik i et ultrakompliceret puslespil. Et kvarter bliver brugt alene på "om" i sætningen "rundt om dig". En patolog arbejder sjældent så grundigt.

- Sådan dér. Ja, nu bliver det ikke bedre, konstaterer Sanne Graulund, efter at have hørt sig selv synge sætningen mindst 20 gange i streg.

Nummeret hedder "I al evighed". Og for den uindviede kan det da også virke som en langsommelig proces, når samtlige ord i en sangtekst kommer under kærlig behandling. Men sådan er det i Soundscape Studio, hvor Louise Nipper aldrig giver sig uden kamp til stregen.

Alle skal føle sig hjemme

Sanne Graulund kalder Louise Nipper en skidegod lytter og klipper, der er bragende dygtig til at få vokalen til at pitche. Altså være helt ren og klar.

- Det handler om at kunne høre vokalens helt små detaljer. Hører man en sang 20 gange, skal man stadig kunne tåle at lytte til den. Det kan man ikke, hvis man tydeligt hører, at sangen er klippet eller vokalen lyder unaturlig. Så mit job er at få lytteren til at opfatte sangen i sin helhed uden at stoppe op undervejs, siger Louise Nipper, der har forfinet sin hørelse i sådan en grad, at hun kan høre på nogle af optagelserne, at Sanne Graulund har stået for langt fra mikrofonen.

Selv om Louise Nipper har oparbejdet en enorm viden om musik, er hun ikke alvidende. Derfor er der stor forskel på at producere og medproducere.

- Der er masser af genrer, jeg ikke har et indgående kendskab til. Men rent teknisk kan jeg dechifrere hvilket som helst lydunivers og finde ud af, om der eksempelvis mangler noget i et frekvensområde, fortæller Louise Nipper.

Eneste skavank

Som den åbenlyse musikelsker hun er, kan hun sagtens nyde at være en del af et musikalsk univers, hun ikke kender til bunds.

- Det eneste, jeg har meget svært ved at producere, er hiphop. Jeg elsker dynamik, men inden for hiphoppen bruger man den på en helt anden måde end i rock og pop. Så den genre er ikke en af mine styrker. Og sine styrker skal man kende og være ærlig omkring. Ellers snyder man både sig selv om sine kunder, fortæller Louise Nipper.

Hendes hørelse har ikke taget skade af de mange tusind timers arbejde endnu. Hendes eneste arbejdsrelaterede skavank er, at hun ikke kan lade være med analysere musik.

- Alt det dårlige musik ryger lige igennem. Men hører jeg noget, der er virkelig godt produceret, begynder jeg at analysere hvorfor. Det kan være belastende indimellem, konstaterer Louise Nipper.

Masser af liv i huset

Hendes kunder kommer med deres hjertebørn, så resultatet skal altid blive godt. Hver evig eneste gang.

- Derfor er der altid en naturlig angst for, at jeg ikke kan leve op til deres forventninger. Hvis jeg skulle indspille mine egne sange i et andet studie, ville jeg selv være nervøs, indrømmer Louise Nipper, der har udgivet tre plader under navnet Alouise.

De tre plader er naturligvis indspillet i dette studie, der ligger lige neden under lejligheden, hvor hun i dag bor med sin mand.

- Jeg var bange for, at jeg ville gå ned og arbejde for tit, da vi flyttede ind. Men i stedet har det givet mig mere fritid, fordi jeg er så tæt på. Og selv under snestorm kan jeg let komme herned, siger hun henrykt.
  • Fyens Stiftstidende