######

Det fine, nye kulturhus i Assens, Tobaksgården, var rammen om en koncert med Cæcilie Norbys kvartet. Koncerten blev holdt i salen - et gammelt magasin - med plads til 250 tilhørere, inklusive dem på balkonen. Med stedets beskedne størrelse fik Norby let en intim jazzklubstemning frem, og akustikken var helt perfekt til denne form for rytmisk musik.

En af Norbys største forcer er hendes fortolkningsevne. Hvert ord, ja hver enkelt stavelse, formes med mening, så hun får givet hver eneste sang alt, hvad hun har i sig, og måske mere til, godt hjulpet af sine musikere, hvor specielt pianisten Jesper Nordenström fulgte eminent med og var helt på linje med Norby. Joni Mitchells "Both Sides Now" blev sunget lavmælt og sårbart, og her var akkompagnementet nærmest minimalistisk. Wayne Shorters "Footprints" og latinnummeret "Gentle On My Mind" var i den helt anden grøft, hvor der blev leget med rytmer og alskens lyde af alle på scenen i en herlig afslappet atmosfære.

Programmet var i det hele taget smukt varieret med balladerne "In A Sentimental Mood", "The Good Life" og Leonard Cohens "Hallelujah" som højdepunkterne. Men også "Psycho Babe", hvor rytmegruppen glimrende illustrerede hovedpersonens vanvid med hidsigt og energiskt spil, og "Cuban Cigars" var bemærkelsesværdigt fremført, sidstnævnte med et sandt rytmeorgie i afslutningen med bassisten Lars Danielsson og trommeslageren Xavier Desandre Navarre i topform.

Frank Büchmann-Møller

Fredag aften på Tobaksgården i Assens: Cæcilie Norbys Kvartet. Cæcilie Norby vokal, Jesper Nordenström piano, Lars Danielsson cello/kontrabas, Xavier Desandre Navarre trommer/percussion.
  • fyens.dk