På jomfruklosteret er kun rummet fyldt af ord

Litteraturprofessor Anne-Marie Mai er sammen med DK4 i gang med at optage hele 100 programmer om nogle af de 100 bedste litterære værker, der er skrevet siden 1966. Foto: Liv Østerstrand

På jomfruklosteret er kun rummet fyldt af ord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En sjælden litteratursamling blev for længe siden fjernet fra Odense Adelige Jomfrukloster. Nu vil litteraturprofessor Anne-Marie Mai fylde den historiske bygning med den bedste og mest skelsættende nyere litteratur i 100 programmer på DK4.

Boghylderne i Odense Adelige Jomfrukloster er tømt for den sjældne litteratursamling, klosteret engang husede, og de oprindelige bøger er for længst flyttet til Roskilde. Men under de lave hvælvinger i den historiske bygning får litteratur nyt liv. Den fylder rummet, når professor Anne-Marie Mai sidder foran kameraet og fortæller, læser op og deler sin uforbeholdne begejstring for nogle af de bedste danske værker, der er skrevet siden 1966.

Hun har begrænset sig til 100. 100 tekster af 100 forfattere har hun udvalgt, og hver og en skal blive til en lille udsendelse på DK4. Det er et ret vildt projekt, synes hun, og hun kan godt lide, at tv-kanalen tør gøre noget helt andet end det, man plejer at gøre. Lave programmer, der er stille og koncentreret.

- Udsendelserne er ikke bare en billedeflade, der suser forbi. Vi bruger billedet til noget andet, til at skabe en stemning og et rum, og en ro omkring oplevelsen, siger hun.

Derfor er litteraturprofessoren også særligt glad for, at optagelserne foregår i de historiske rammer midt i Odense. Hun er selv en af de forskere, der længe har agiteret for, at den bogsamling, der engang var på stedet, skal gøres til Verdenskulturarv og sikres. Men her og nu fylder hun rummet i det gamle kloster med moderne litteratur.

Anne-Marie Mai
- Hun er født i 1953. - Er professor i dansk litteratur og forskningsleder på Syddansk Universitet.

- Er blevet tildelt flere priser. Blandt andet Odense Kommunes Jubilæumsfonds hæderspris, Det Kongelige Biblioteks forskningsformidlingspris og Statens Kunstråds formidlingspris.

- Har udgivet en række bøger om litteratur og litteraturhistorie. Blandt andet de tre bind i serien "Hvor litteraturen finder sted", der dannede grundlag for programserien "Litteraturens åsteder", der blev sendt på DK4.

- Er med i dommerkomitéen til Årets Fynbo, der er Fyens Stiftstidendes hæderspris.

Ny litteratur i gammel kælder

God litteratur har ingen bestemt formel, har Anne-Marie Mai fortalt forud for optagelserne i jomfruklosterets moderniserede køkken. Det kan være romaner, der virkelig tager sproget i brug, sange der rammer noget i tilværelsen eller digte, der griber os med deres egen intensitet.

- Det kan være alt fra Leif Davidsens spændingsromaner til tidlige bøger af Kirsten Thorup, der er meget eksperimenterende og anderledes i forhold til hendes senere. Det kan være Dan Turèlls store, flotte sproglige ranker, hans måde at kunne håndtere sproget på, eller en god fortælling af Jens Smærup Sørensen. Der kan være mange ting i det, der gør, at de har fat på en eller anden facon, og de er meget forskellige, siger Anne-Marie Mai.

Derfor er der også stor forskel på de værker, hun har valgt ud til sin nye programserie. Nogle er romaner og børnebøger, andre er digtsamlinger og en tredje gruppe er sangtekster. Flere af dem er bestsellere, men en del er mere ukendte for den brede befolkning.

Grundstenen i præsentationen af de mange værker er en liste sidst i bogen "Galleri 66," som hun udgav i 2016. Men hendes nye kanon på DK4 er ikke præcis den samme, for litteraturen udvikler sig, og man bliver jo også klogere på et par år, som Anne-Marie Mai siger.

Hun viser, hvad vi har

Anne-Marie Mai vil gerne vise bredden, mangfoldigheden og kvaliteten af den litteratur, vi har i Danmark. Den litteratur, hun viser frem, er delvist valgt ud fra, hvad hun synes er godt, men hun har også skævet til, hvad andre mener, og hvilke tendenser værkerne rammer, og hvilken betydning de har haft for deres samtid.

- Målet er at skabe interesse for al den gode litteratur, der er. At få vist hele bredden i den, siger hun.

Selv strør hun om sig med navnene på forfattere, men hun har også beskæftiget sig med litteratur og litteraturhistorie i mange år. Der er masser af god litteratur, hvis man ved hvor og hvad, man skal lede efter. Derfor vil hun gerne med baggrund i sin enorme viden om litteratur vise danskerne det brede billede af det, vi har.

- Nogle gange er der en bog, der bliver anmeldt i avisen eller omtalt på tv. Men det er så sjældent, vi får alt det at se, der egentlig er. Hvor god vores litteratur er, og hvor mangfoldig den er, siger hun.

Andersen trænger sig på

Selvom Mais litteraturkanon handler om ny og nyere litteratur, er der en ældre odenseansk herre, der bliver ved med trænge sig på.

- Jeg har opdaget under vejs - og det er meget tankevækkende - at jeg mange gange får refereret til H.C. Andersen. "Det er ligesom H.C. Andersen". Han er ret vigtig, finder man ud af, hvis man skal forklare folk, hvorfor noget er interessant. Men tit refererer jeg til ham, for at det bredere publikum kan finde ud af, hvorfor et værk er godt, siger professoren.

H.C. Andersen ligger som en grundtone i hendes bevidsthed, og det kan være lettere at forklare noget, hvis man henviser til ham, mener hun. Hvis man for eksempel skal forklare, hvorfor noget er sprogligt fuld af liv, energi og fantasi.

- Men det skal ikke blive sådan et evigt omkvæd her fra Odense. Det er ikke noget, jeg har villet, men det er noget, der er kommet i formidlingen, slår hun fast.

Teknisk enkelt

Det er ikke første gang, Anne-Marie Mai laver tv med DK4. Tidligere har hun lavet "Litteraturens åsteder", hvor hun i 11 programmer tog seerne med til de steder, der har været scenen for stor litteratur. Her viste hun stederne frem og fortalte om dem og den tid, hvor de store værker blev til.

Mais nye litteraturkanon er på mange måder forskellig fra den. De nye programmer bliver ganske korte, fem til syv minutter, og de bliver alle optaget i Odense Adelige Jomfrukloster.

- Progammerne skal leve af, hvad jeg kan fortælle om den enkelte bog. "I Litteraturens åsteder" er det også stedet, hvor man ser et fascinerende sted, man ikke har været før, siger hun.

Men selv om den nye serie teknisk er meget enkel, kræver den stor koncentration. De filmer op til 13 afsnit om dagen, og når det er så intenst, skal man holde tungen lige i munden.

- Jeg skal også være skarp for at kunne gøre det. Det kan ikke nytte noget, at jeg ikke lige kan få det til at fungere. Og vi har ikke så mange optagedage. Vi bruger ikke så lang tid på det her. Vi laver tv med så få mennesker på en så sparsom og enkel måde, og det kan jeg egentlig godt lide, siger hun.

Med dagens optagelser har Anne-Marie Mai og kamaratholdet fået 75 af de 100 afsnit i kassen. Til foråret skal resten filmes, og de første udsendelser bliver bragt på DK4 inden sommerferien.

På jomfruklosteret er kun rummet fyldt af ord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce