Hvad du ser, er hvad du får i dette unikke spil til PS3 og PSP
Man kan få helt ondt i øjnene af at stirre på trapper, der hele tiden går opad. Eller bygninger, der ved nærmere eftersyn slet ikke hænger sammen. Ved at lege med perspektiv og dybde kan tegneren snyde øjet - og vise os ting, der ikke lader sig gøre i virkeligheden.

Det særlige ved dette spil er, at illusionerne fungerer. Hvis øjet ser det, så er det sådan. Målet er at styre en lille dukke gennem en række baner. Du styrer ikke dukken - men banerne, som kan roteres på kryds og tværs. Dette ændrer perspektivet - og dermed også spillets fysiske realiteter.

Hvis du kan dreje kameraet, så to afsatser tilsyneladende mødes, har du en bro. På samme måde kan du undgå et dødbringende hul ved at ændre synsvinklen, så hullet bliver usynligt. Eller måske kan du skabe en optisk illusion af, at der befinder sig en afsats under hullet.

Spillet minder en lille smule om det gamle "Lemmings", hvor man også skal redde figurerne ved at påvirke banen. Eller det nyere 3D-spil "Portal", der også udfordrer vante forestillinger om, hvad der er op og ned.

Men "EchoChrome" er langt mere minimalistisk og rendyrket. Teknisk er det nærmest et "dogmespil". Grafikken består af enkle stregtegninger i sort/hvid, mens lyden byder på sparsomme effekter og klassisk violinmusik, der fint understreger den enkle og afdæmpede atmosfære. Det samme gør den kølige kvindestemme, som introducerer spillets usædvanlige grundregler.

"EchoChrome" er et stærkt eksempel på, hvordan internet-adgangen i de nye tv-spil giver plads til en understrøm af skæve og originale spil, som ellers næppe var blevet udgivet. Den testede PS3-version kommer også på PlayStation Network. En lomme-version til PSP er også på trapperne. Du kan skærpe forventningens glæde med videoklippet på kortlink.dk/59ak, som giver et godt indtryk af spillets geniale virkemåde.
  • fyens.dk