Log ind

"Oliver Twist": Familieforestilling på Odense Teater med hints til vores egen tid

  • "Oliver Twist": Familieforestilling på Odense Teater med hints til vores egen tid
    1 / 2
    "Oliver Twist" er en veldrejet ensembleforestilling, hvor selv de mest karrikerede karakterer formår at blive troværdige personligheder. Foto: Lasse Hansen
  • "Oliver Twist": Familieforestilling på Odense Teater med hints til vores egen tid
    2 / 2
    Peer Gilsfort (stående) er den smilende psykopat Fagin, der styrer sine unge lommetyve, som var de velafrettede hunde. Fra venstre: Joakim Skovgaard, Katrine Bæk Sørensen, Youssef Wayne Hvidtfeldt, Nicolai Jandorf og Kristoffer Helmuth. Foto: Lasse Hansen

"Oliver Twist" er mindre grum, mere afvæbnende og mere indtrængende end andre versioner af historien om hittebarnet, der udsættes for massiv ondskab, men ender på livets solside.

Fra Charles Dickens hånd er "Oliver Twist" en barsk samfundskritik, men også en opbyggelig historie om næstekærlighed og troen på, at man med godhed kan ændre uretfærdighed og gøre verden til et bedre sted.

Odense Teaters opsætning, der bygger på Neil Bartletts dramatisering, er mindre grum, mere afvæbnende og mere indtrængende end tidligere versioner. Budskabet er klart: Trods alt ondt, sejrer godheden til sidst.

Om forestillingen

"Oliver Twist"fire stjerner

 

Odense Teater, torsdag 9. november: Familieforestillingen "Oliver Twist" af Charles Dickens, dramatiseret af Neil Bartlett.

Iscensættelse og bearbejdelse: Madeleine Røn Juul. Komponist og kapelmester: Hal Parfitt-Murray. Lysdesign: Simon Holmgreen. Lyddesign: Rudi Senf. Oversættelse: Jesper Kjær.

Medvirkende: Kristoffer Helmuth, Youssef Wayne Hvidtfeldt, Katrine Bæk Sørensen, Nicolai Jandorf, Joakim Skovgaard, Mette Kjeldgaard Jensen, Mikkel Bay Mortensen, Cecilie Gerberg, Peter Gilsfort, Claus Riis Østergaard, Hanne Hedelund og Kurt Dreyer samt musikerne Hal Parfitt-Murray, Maren Hallberg og Villads Hoffmann.

Forestillingen varer to timer og 15 minutter og opføres sidste gang 6. januar.

Aldersgrænse: fra otte år.

Åbningsscenen, hvor en flok skuespillere finder Dickens' roman, fra hvis oplyste sider historien folder sig ud, er sammen med kapiteloversigterne på væggene og regibemærkninger, der oversætter svære ord og omsætter pence, pund og guinea til vorvtids kroner, med til at gøre handlingen mere imødekommende - især for de yngste tilskuere.

Traditionelt bliver overskurken Fagin fremstillet som en jødisk Sherlock med griskheden malet over hele fjæset, men Peter Gilsfort er mere sofistikeret. Hans Fagin er rendyrket psykopat: med et besnærende smil og en villet ømhed holder han tyveknægtene, som han kalder hunde og kommanderer med, som var de dresserede kræ, i et følelsesmæssigt afhængighedsforhold.

Mikkel Bay Mortensen giver mestertyven Bill Sikes en slangeagtig farlighed og læber, der som et varmesøgende kyssermissil lukker munden på Nancy, hver gang hun forsøger at gøre oprør.

Cecilie Gerberg spiller Nancy, gadepigen, der mod al fornuft elsker tyrannen Bill Sikes og med åbne øjne bringer det største offer: at gå i døden for at redde Oliver.

Oliver er i Kristoffer Helmuths skikkelse en lidt betuttet dreng, der sporadisk magter at gøre modstand mod overmagten. Finest vist under slaveopholdet i ligkistemagasinet, hvor han fra bunden af en kiste råbe sin desperation ud.

Luftrensere

I tidligere oversættelser af "Oliver Twist" er det Lurendrejer, der får hittebarnet optaget i Fagins tyvebande. På Odense Teater bliver han kaldt Dodger, undvigeren eller undslipperen, og i Youssef Wayne Hvidtfeldts ranglede skikkelser er han ikke synderligt drengebogskæk; Dodgers egen overlevelse afhænger af, at han spionerer for Fagin, så det gør han.

Claus Riis Østergaard og Hanne Hedelund - assisteret af Mikkel Bay Mortensen - er forestillingens grotesk karrikerede "luftrensere". Claus Riis Østergaards tindrer som Mr. Bumble, fattiggårdens tilsynsførende - med udbygget grovædervom og indbygget tale- og læsefejl. Hanne Hedelund sprudler som fattiggårdens bestyrer, Mrs. Corney, med bryster som stavnen på en panserkrydser - og er indtørret og sprukken som ligkistebyggeren Mr. Sowerberry, der er underlagt sin mandhaftige hustrus luner - med spidst og vittigt birollespillet af Mikkel Bay Mortensen. Nok symboliserer de den rendyrkede ondskab, stupiditet og gerrighed, men de bliver udstillet så overspillet, at deres grusomhed ikke bliver ubærlig.

Tyst og skrålende

I mobbescenen fra ligkistemagasinet træder den menneskelige fornedrelse og hårdhed tydeligst frem, for blandt drengelommetyvene hos Fagin er omgangstonen hård og kærlig, for de opløbne hvalpe har kun hinanden at stole på.

Den dystre, smalgydede scenografi rummer ikke de store udviklingsmuligheder, og det virker malplaceret, at rigmanden Mr. Brownlows kysk-hvide chaiselong bliver stående på scenen, når vi er i Fagins røverhule.

Anderledes helstøbt fungerer Hal Parfitt-Murrays nykomponerede musik, som fra violinens stilfærdige dronelyd vokser og bevæger sig i mange retninger: skiftevis akkompagnerende, stemningsmalende og handlingsfremmende. Dejligt at de tre musikere ikke er gemt i orkestergraven, men bevæger sig rundt blandt skuespillerne som gademusikanter og folkemængde.

Instruktøren Madeleine Røn Juul viser endnu en gang sin særlige evne til at zoome ind på kernen i en fortælling og give karaktererne det fornødne albuerum. Det er hendes særlige bedrift at skabe en familieforestilling, der tør være skiftevis tyst og skrålende, bralrende komisk og isnende naturalistisk, og frem for alt insisterer på at minde os om, at umenneskelig behandling af sagesløse børn ikke kun hører Dickens-tiden til, men er uhyggeligt nærværende også i 2017.

  • ANDREAS_BASTIANSEN

    Af:

    Kulturredaktør på Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis fra 2012. Stofområder: scenekunst og klassisk musik. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus 1992. Fastansat på Fyens Stiftstidende fra 1994. Sidder i bestyrelsen for Fynske Mediers medarbejderforening. Til marts 2015 medlem af Fynske Mediers bestyrelse. Medlem af Reumert Juryen fra 2014. Gift og bosat i Odense-forstaden Snestrup.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere