Oh boy - sikken et kunst-museum

Den australske kunstner Ron Muecks "Boy" er ARoS's vartegn. Den fem meter høje og 500 kg tunge dreng i shorts har sat sig på hug i al sin imponerende storhed i den nordlige ende af museets særudstillings-foyer i en af underetagerne. Foto: Aros

Oh boy - sikken et kunst-museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ARoS: Aarhus nye kunstmuseum er en kube med en snegl i midten - og genialt til kunst

Arkitektur: 7. april indvier Århus by med dronning Margrethe i spidsen sit splinternye kunstmuseum ARoS - og dagen efter og i al fremtid er der åbent for alle.

ARoS. Et af Nordeuropas største. På 150 år forvandlet fra et lille provinsmuseum til et internationalt kunstmuseum med betydelige ambitioner om at gå i clinch med de store.

17.700 kvadratmeter plads i Århus' hjerte til en pris af 306 millioner kr., bygget af arkitektfirmaet Schmidt, Hammer & Lassen i 10 etager. Samlet i en enorm kube af røde flensborgsten og glas - som indvendig ånder al sin firkantethed ud i en snegleform, hvis forløb kan beskues hele vejen op. Og ned.

Placeret midt i byen, på den gamle Fattiggårdsbakke. Ved siden af Koncerthuset. I Rådhusets baghave. Med Retsbygningen og Erhvervsarkivet som genboer ud mod den meget befærdede to-sporede Vester Alle.

To indgange

Disse to indgange - via den rolige park eller den urolige færdselsåre - giver adgang til et stort åbent rum, der løber gennem hele bygningen som en å, men som arkitekt Morten Schmidt kalder museumsgaden.

Her står man så og orienterer sig.

Det første indtryk i et kunstmuseum er uendelig vigtigt: Det skal helst ikke fra starten synes uoverkommeligt at komme igennem museets samlinger. Og det er det ikke på ARoS.

Museum på hver etage

Bygningens 10 etager forløber til højre og til venstre for museumsgaden, der har udsyn til himlen. Men det er kun til højre, der udstilles kunst. Til venstre er der for det meste praktiske rum. Til de besøgende eller til personalet.

- Vi har organiseret samlingerne sådan, at det allernyeste - installationerne - ligger i "De 9 rum" tre etager nede, siger Morten Schmitt, som derefter viser hen til den snegleformede trappe, der a la Guggenheim i New York og Bilbao giver adgang til de kunstneriske herligheder. Fra 1780 og frem. Til den kunst, der knap er tør endnu. Nede og oppe. Jo længere op, jo ældre kunst.

ARoS, der gerne skulle have 150.000 betalende gæster årligt, gør meget for at tiltrække fremtidens kunder. Bl.a. har man vist 50 århusianske taxachauffører rundt på museet, så de kan blive rullende reklameagenter for museet. Og der er også op til åbningen 8. april husstandsomdelt 80.000 brochurer, ligesom d er kommer en tv-kampagne for museet.

- Og så har vi købt "Drengen". Eller "Boy", som den australske kunstner Ron Mueck har kaldt sin fem meter høje og 500 kg tunge dreng, siger museumsdirektør Jens Erik Sørensen.

Han forelskede sig i den kæmpestore sammenkrøbne dreng med de søgende øjne, da han så den første gang i London i 2000 og siden på Biennalen i Venedig i 2001.

Den kunne jo blive et fantastisk vartegn for mit nye museum, tænkte direktøren. Som erhvervede sig barnet for næsen af et tysk kunstmuseum.

Denne dreng er da også hele tiden med, når man går op eller ned ad snegletrappen på ARoS. Han kryber sammen i det underste rum, men man kan stadig skimte ham, når man står på 9. sal.

Ny kunst

ARoS skal være stedet for den nyeste kunst. Det er i hvert fald direktør Jens Erik Sørensens ambition. Og med Ny Carlsbergfondets donation på 40 millioner kr. til kunstindkøb over 10 år har han da også en skilling at købe for.

Der er lagt flot ud med indkøb af tre store amerikanske kunstnere.

Bill Violas videoinstallation "Five Angels for the Millennium" fra 2001 giver et styrtdyk ned i livet, døden, vandet og videokunsten, Tony Ourslers "Unk" kommer tæt på et kæmpe snakkehoved uden krop, og James Turrell viser med lysværket "Milkrun III", hvad lys kan gøre ved rum.

Længere oppe ad snegletrappen løber man ind i nutidskunst fra 1980 og op, længere oppe endnu kunst fra 1930-1980 - og øverst oppe, lige inden man når restaurantetagen med trappe op til tagterrassen med et fantastisk udsigt over Århus, kommer man til Guldalderen og modernismens kunst.

ARoS har det hele. En kube med indbygget snegl, som har kunst i alle omdrejninger. Med lys, kunsten kan ses ved - og med udsigter til det omkringliggende Århus, der kan gøre selv en fynbo misundelig.

Tillykke, Århus - med ARoS.
11
11

Oh boy - sikken et kunst-museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce