Anmeldelse

Kasper Wilton har med nænsomhed og blik for teatrets særlige magi gjort "Nøddebo Præstegaard" mere børnevenlig.

Selv om støvet tidligere er blevet tørret af "Nøddebo Præstegaard", er Odense Teater og Folketeatrets nye udgave af juleklassikeren den hidtil mest vellykkede og børnevenlige.

Samtidig med at instruktøren Kasper Wilton er tro mod den altmodische julehygge, formår han at fjerne det mest bedagede fra stykket, der ret beset er en bagatel. Et nostalgisk minde om en tid, der sikkert ikke engang fandtes, da forestillingen havde urpremiere på Folketeatret for 129 år siden.

Om forestillingen

"Nøddebo Præstegaard"fem stjerner

 

Odeon, onsdag 13. december: "Nøddebo Præstegaard" af Henrik Scharling, dramatiseret af Elith Reumert og bearbejdet af Peben Harris og Kasper Wilton.

Instruktion: Kasper Wilton. Scenografi: Christian Tom-Petersen.

Medvirkende bl.a.: Mathias Spropgøe Fletting, Klaus T. Søndergaard, Josefine Tvermoes, Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet, Niels Skovgaard Andersen, Peter Høgsbro, Anders Gjellerup Koch, Githa Lehrmann, Malene Melsen og Natalí Vallespir Sand.

Forestillingen varer to timer og ti minutter og opføres til og med 23. december.

En ekstra udfordring har været at få Christian Tom-Petersens poetiske scenografi til at fungere i store rum som Aalborg Kongres & Kulturcenter, Messecenter Herning og Musikhuset Aarhus. I Odeon er der plads til 1726 tilskuere, og fra femte række, hvor jeg sad, fungerer opsætningen upåklageligt. Men mon publikum længere tilbage i salen eller på balkonerne får samme intense oplevelse? Kan man overhovedet se skuespillernes mimik, når man sidder så langt væk? Det er garanteret de færreste, der fra langdistancen kan nyde miniature-udgaven af Nissefar, der sætter handlingen i gang, eller det lille damplokomotivs tøffen tværs over scenen.

Uden plys

Derfor er det godt, at Kasper Wilton insisterer på, at den ægte teatermagi i en sal uden plys og prismelysekroner stadig skal have fuld skrue, så nye generationer af teatergængere møder teatrets sande sjæl. Når Nissefar med et fingerknips tryller pastor Blichers studerekammer større eller får bagtæppet med den sneprydede kirke til at dale ned fra loftet. Eller når en stjernevrimmmel omkranser det pyntede juletræ, og små eksplosioner giver Nissefar menneskestørrelse.

Heldigvis fungerer lydanlægget upåklageligt, så ordene går man ikke glip af, uanset hvor man sidder. Ordene har Kasper Wilton nænsomt moderniseret, så små hoveder ikke behøver bede mor eller far om oversættelse. Han har også bragt en lethed ind i scenerne, så komikken ikke behøver være bralrende for at trænge igennem. Ikke mindst Malene Melsens fru Ovesen tager kegler, når hun slank som et skorstensrør og med snobbet-bondsk dialekt og syleskarp timing herser med sin underkuede noksagt af en mand.

Spilop-gen

Klaus T. Søndergaard spiller Nissefar for tredje gang og har med årene forfinet rollen, så spilop-genet, den klukkende nissefnisen og de gakkede gangarter konstant kalder på publikums latter og medleven. Det er en fin pointe at lade ham fortælle historien til nissebørnene - og lade os lytte med.

Succesen står og falder med Nicolai, og Mathias Sprogøe Fletting - tredje generation Sprogøe i den rolle - gør ham til en knuselskelig skarnsknægt, der sprudler af livslyst, mens hormonerne høvler rundt i hans vævre krop. Det ene øjeblik kæmper Nicolai for at være ligeværdig med sine ældre brødre, det næste øjeblik laver han narrestreger som en 10-årig - og slipper godt fra det.

Godt at "Nøddebo Præstegaard" er så charmerende, at jeg, da jeg først sad i sædet, glemte, at Odeon stadig slås med endeløse garderobekøer, kludder i betalingssystemet og dårlig afmærkning af trapperne. Irriationsmomenter som Nøddebo-ensemblet og den kærligt-nostalgiske opsætning heldigvis formår at overdøve.

  • ANDREAS_BASTIANSEN

    Af:

    Kulturredaktør på Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis fra 2012. Stofområder: scenekunst og klassisk musik. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus 1992. Fastansat på Fyens Stiftstidende fra 1994. Sidder i bestyrelsen for Fynske Mediers medarbejderforening. Til marts 2015 medlem af Fynske Mediers bestyrelse. Medlem af Reumert Juryen fra 2014. Gift og bosat i Odense-forstaden Snestrup.