Når kunsten griber


Når kunsten griber

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med Skovhus, Lazarev og Odense Symfoniorkester

Odense Symfoniorkester - i samarbejde med DFM

Selv om dirigenten Alexander Lazarev i koncertprogrammet præsenteres noget poppet som "pultvirtuos", er han gudskelov også en dybt seriøs kunstner, en meget nær ven af orkesteret (55 koncerter har de nu lavet sammen) samt en gudsbenådet kommunikator. Dette kom tydeligst frem i 2. satsen af Tjajkovskijs 4. symfoni, hvor han lod det både sødmefyldte og det dybt melankolske stå helt tydeligt frem ved sin insisteren på at kalde de enkelte instrumenter frem, og lade de andre næsten ikke være der. Det var et åndeløst smukt: Sjældent har strygerne spillet så stille et pianissimo. Den 4. handler om Tjajkovskijs depressive sind, om dyster skæbne og melankoli, indeholder dog også glimt af noget optimistisk, glimt af de glæder livet trods alt byder på. Lazarev er uovertruffen i fortolkningen af sin landsmands toner, det har vi erfaret så mange gange tidligere med ham og orkesteret, og ved koncerten torsdag, hvor OSO var dejligt udvidet med studerende fra DFM, blev dette atter bevist - der bliver meget sjældent råbt "Bravo" så spontant i Koncerthuset, og når orkesteret selv tramper i gulvet bagefter af begejstring, så ved man hvorfor.

Webers ouverture til operaen "Oberon" er en herlig opvarmer, både for orkester og publikum, og den blev leveret med eventyrcharme og inderlighed .

Men koncertens højdepunkt, og den væsentlige medvirken til mine seks stjerner, var Bo Skovhus' fortolkning af seks af sangene - formodentligt selvvalgte - fra Mahlers version af de tyske folkesange "Des Knaben Wunderhorn". Symfonisk musik, rigt og afvekslende instrumenteret, men med sangeren som centrum. Skovhus har længe været en af verdens bedste liedsangere, og med fuldt orkester bag sig, viser han netop hvad kunstens væsentligste opgave oftest er: at gribe. Hvert ord er betydningsfuldt, hver tone giver mening; jeg vil sent glemme Tamburens "Gute Nacht" til hele verden, før han føres til galgen - et gys af dimensioner skabte Skovhus her, med sin fabelagtigt smukke forte-klang. Kom igen, begge to. Vi glæder os.

Om koncerten

Odense Koncerthus, Carl Nielsen-salen torsdag (med gentagelse fredag). Dirigent: Alexander Lazarev Solist: Bo Skovhus, baryton.

Når kunsten griber

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce