Reklamedirektør Henrik Dresbøll samler på samtidskunst - og lidende dværge ryger ind på hans eget kontor
Den sidder i sin montre med nåle i nosserne, så man får helt medlidenhed med det lille dyr.

Nu er "Baby Sitting On The Chair" et kunstværk af japanske Sako Kojima, så Dyrenes Beskyttelse kan tage den med ro - til gengæld har kunstneren selv levet som en hamster i et bur gennem tre måneder.

Jeg sidder på kreativ direktør Henrik Dresbølls kontor i en absolut hip og gennemført umagelig stol med engelsk danskvand foran på bordet og venter på manden selv.

Feel-good til gæsterne

Han taler i mødelokalet ved siden af, hvor der med hans ord kun hænger feel-good kunst, et stort maleri med kulørte bolde af Cameron Rudd. De outrere værker har han reserveret til sit eget kontor og privaten, hvor fruen i øvrigt har sendt dem i kælderen. Comme il faut-kunsten hænger i midten og det vildere øverst oppe, hvor gæsterne ikke kommer. Mødet er slut, og Henrik Dresbøll dukker op med strithår, halskæde og funky sko.

- Kunst er for alle. Det er bare ikke alle, som ved det, siger Henrik Dresbøll og citerer dermed forlængst afdøde Poul Borum.

Henrik Dresbøll har købt kunst på sine foretrukne gallerier i Danmark og udlandet - for eksempel Hof & Huyser i Amsterdam - siden han blev færdig med at læse. Mest samtidskunst, men også Jens Birkemose og Knud Nielsen, selv om han har svært ved at komme i sync med kunstværker, som er blot et par dekader gamle. De taler et andet sprog.

- Jeg skelner ikke mellem mine private køb og det til bureauet - det som hænger her kunne også hænge derhjemme og omvendt, siger han.

Tæt på et budget

Henrik Dresbøll køber for et så stort beløb til sit reklamebureau Cosmographic, at han efter bestyrelsens opfattelse burde have et budget til sine indkøb. Og privatforbruget vil han ikke ud med.

- Det vil jeg ikke have i avisen, det er Fyn det her. Jeg køber ikke vanvittigt dyrt, men værker fra min egen generation, fortæller Henrik Dresbøll.

Ifølge kunstsamleren er det muligt at få god kunst fra 5000 kroner og op, og hamsteren i hjørnet har såmænd ikke været så dyr - vist omkring 8.000 kroner mindes Dresbøll.

Han købte i sin tid værket på Mogadishni, hvor gæsterne på kunstnerens opfordring satte nåle i skulpturen og dermed bidrog til værket.

Et frirum fra hverdagen

Ovre på reolen står Ny Dansk Kunst 07 klemt inde mellem bøgerne 1000 danske digte og Teflon og Bullshit?, og Henrik Dresbøll har godt styr på de unge danske kunstnere - for eksempel har han købt en tegning af Fie Norsker.

- Men de gamle som Kvium er eksploderet og er ikke til at komme i nærheden af, siger Henrik Dresbøll

Han holder af kunst, fordi den åbner et frirum i hverdagen foruden døre til verdener, han ikke selv kan forestille sig. Og hvor reklamen ifølge den kreative direktør er besat af modtagerens reaktioner, så er kunsten ligeglad med dem, helt ligeglad.

- Og vi laver efterhånden mindre og mindre, hvor vi ikke medtænker modtageren, siger Henrik Dresbøll filosofisk.

De syv lidende dværge

Han venter i øjeblikket på et maleri med syv lidende dværge af fynske Henriette Hagelskjær til sit kontor.

- Men vi kan ikke have den slags kunst hængende i et mødelokale til kunder, for lidende dværge vil skabe en mærkelig stemning, mener Henrik Dresbøll.

Men andre erhvervsfolk som Eric Rylberg og Mads Øvlisen bruger i Henrik Dresbølls øjne den egenskab, at kunsten kan sige det usigelige. De hænger politisk ukorrekte værker op på væggen i en politisk korrekt organisation.

På Cosmographic i det indre Odense hænger kunsten overalt på kontorerne, og Henrik Dresbøll har en humoristisk kommentar til de fleste placeringer - bogholderen har fået et maleri med regnvejr, og bag adm. direktør Ulrik Wulf hænger et maleri fra en township. De to ejer bureauet i fællesskab, og motivet fra slumkvarteret passer ifølge Henrik Dresbøll godt til byens største kapitalist...

Jagten på det unikke

Kunsten skaber identitet i forhold til kunder og medarbejdere, og sådan er det ifølge Henrik Dresbøll også med kunst i privaten. Den skal vise, hvor unikke vi er.

- Kunstmarkedet handler om penge, testosteron, jagt og singularitet, vurderer han.

Og netop kunsten udvider det eksklusive i en tid, hvor selv gymnasie-piger render rundt med Louis Vuitton-tasker og tager glansen af mærket.

- Kunst er ekstremt eksklusivt, og det gode kunstværk er som den eneste ene. Din kunst spejler dig selv, og dermed skaber man sit eftermæle i nutiden. Kunst er en investering i historien om dig selv, siger Henrik Dresbøll.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Unge køber moderne kunst for millioner