Museumsspil om krigens fattige i fjendeland

Den unge skibstømrer og marinesoldat, Albert, som det digitale dilemmaspil følger, efter han i 1940 blev indlagt på Svendborg Fattiggård.

Museumsspil om krigens fattige i fjendeland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt digitalt spil fra museer og spiludviklere til skolebørn i Den Åbne Skole

Jeppe Wichmann Rasmussen, Forsorgsmuseet i Svendborg, fandt nyt materiale om de klienter på den gamle fattiggård, som i krigens dage tog chancen for frihed ved at melde sig som arbejdere i Nazi-tyskland. Ud fra denne forskning, og med en rigtig person fra dengang som hovedperson, har Forsorgsmuseet, Horsens Museum og spiludviklerfirmaet TripleDesign udviklet det digitale dilemmaspil "Fattiggård eller Fjendeland?".

-Det er et nyt anderledes og nationalt tilgængeligt undervisningsmateriale til folkeskolens udskolingsklasser, Den Åbne Skole, fortæller projektansvarlig Jeppe Wichmann Rasmussen.

Spillet tager udgangspunkt i ny viden om skæbner, der fik lov at rejse til Tyskland under krigen fra Svendborg Fattiggård. Man kan følge den forhutlede, forfrosne, hjemløse Albert, da han i den strenge isvinter 1940 bliver spærret inde på Svendborg Fattiggård, til han året efter fandt vejen ud ved at lade sig hverve til at arbejde i Nazityskland og dermed arbejdede for fjenden. I spillet skal eleverne tage stilling til de dilemmaer, en række fattige danskere stod overfor under 2. Verdenskrig og dermed tage aktiv del i deres historier. 400 udskolingselever får i denne og næste måned mulighed for at følge og præge spillet ved testdage på Forsorgsmuseet i Svendborg.

Museumsspil om krigens fattige i fjendeland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce