Midt i en succes


Midt i en succes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

GOD: To skuespiller-elevers første sceneoptræden endte med fulde huse

Anmelder-roser, fulde huse, begejstret publikum aften efter aften.

Kan man ønske sig mere, når man for første gang for alvor står på scenen?

For skuespillereleverne Morten Christensen og Morten Aa. Hemmingsen blev de drømme virkelighed, da de i efteråret medvirkede i stykket "Undskyld Gamle" på Odense Teater.

Morten Aa. Hemmingsen spillede en 23-årig plejer på et plejehjem, der forelsker sig i en 81-årig beboer. Beboeren blev spillet af skuespilleren Kirsten Saerens, der har over 40 års erfaring som skuespiller.

- Inden den første læseprøve var jeg meget spændt. Vi skulle spille sammen med mange af de helt store gamle skuespillere. Jeg vidste ikke, hvordan de arbejdede, hvad de kunne - og hvad jeg kunne i forhold til dem. Men rollen var rigtig god, og jeg var glad og taknemmelig over at få chancen i et stykke ny dansk dramatik, fortæller Morten Aa. Hemmingsen.

Stor aldersforskel

Også Morten Christensen var spændt på at stå på scenen med teater-koryfæer som Birgitte Federspiel og William Rosenberg.

- Inden jeg mødte dem, tænkte jeg meget over, om vi mon kunne finde sammen om en forestilling med så stor aldersforskel. Og der er også forskel på, hvordan vi spiller, men jeg oplevede, at vi kunne finde hinanden og nå sammen i en helhed. Jeg skulle jo ikke være ligesom dem, men finde min egen måde at gøre det på, siger Morten Christensen.

Til læseprøverne i begyndelsen var han især fascineret af de ældre skuespilleres diktion og udtale.

- Jeg tænkte; dér er virkelig noget at lære, siger Morten Christensen.

Anmeldelser

Da premieredagen efter ugers prøver på teateret kom, havde Morten og Morten begge en god fornemmelse af stykket, og syntes det var godt. Alligevel var det med en vis spænding, de åbnede aviserne.

- Det er jo et underligt apparat, at nogle få personers mening kan betyde så meget. Jeg havde selvfølgelig tænkt på det, men jeg ville ikke gøre det til et problem. Så ville det hele jo komme til at handle om paranoia og angsten for ikke at slå til, og det ville jeg ikke, siger Morten Christensen.

Men anmelderne var overstrømmende positive. Forestillingen var et hit.

- Det var virkelig meget overvældende. Og selv om vi hele tiden selv havde haft fornemmelsen af, at vi havde lavet noget godt, så var det da rart, at andre også kunne se det, siger Morten Aa. Hemmingsen.

Et dumt svin på scenen

Efter premieren fulgte en måneds forestillinger og senere yderligere 14 dage, fordi forestillingen på grund af sin succes blev forlænget.

Aften efter aften skulle Morten Christensen spille en særdeles ubehagelig og ondskabsfuld plejer.

- Det var hårdt. Også fordi jeg trak på et følelsesregister, hvor jeg skulle finde en masse uacceptable følelser frem. Det var svært at skulle levere en hadefuld og uelsket person mange dage i træk og efter nogle dage, fik jeg en lille krise med det. Også fordi den energi, man får fra publikum, når spiller ond, er speciel. Der er jo ikke mange skulderklap eller stryg med hårene til den "lille Morten" inden i mig. Men så havde jeg en snak med Lane (Lane Lind, rektor på skuespillerskolen, red.) og hun sagde: Nu sidder den, så skal du bare gå ind og sige ordene. Og hun havde jo ret. Det gav en ro, siger Morten Christensen.

Ligesom musik

Ugerne med optræden seks ud af syv aftener, gav også de to elever en idé om, hvad det vil sige at arbejde som skuespiller ude i det virkelige liv.

- Det gav mig en retning for det arbejde, som vi hidtil havde lavet på skolen. Jeg kunne sagtens forestille mig at arbejde sådan. Jeg befandt mig godt i det, siger Morten Aa. Hemmingsen og fortsætter:

- Jeg har gjort mig nogle fantastiske erfaringer. Ikke mindst om at kunne skille arbejdsliv og privatliv. Det skal man kunne. Man skal kunne komme ked af det på arbejde en dag, og så alligevel gå ind og spille forelsket i en forestilling. Ikke i trods eller på afstand af det liv, man kom fra, men i to forskellige rum. Det var en fantastisk erfaring at gøre, at det kunne lade sig gøre.

Og selv om stykket var det samme aften efter aften, oplevede de begge, at hver aften alligevel blev noget særligt.

- Der var en foranderlighed over det - som musik. Noderne var de samme, men alligevel kunne musikken lyde forskelligt. Publikum er aldrig det samme og derfor er stykket det heller ikke, siger Morten Aa. Hemmingsen.

- Men det var altså også fordi stykket var så godt. Man kan ikke mere end stykket kan og i det her tilfælde var det bare rigtig godt, siger han.

Morten Christensen er netop blevet færdig med en rolle i "Skaf mig en tenor" og Morten Aa. Hemmingsen kan snart ses i opsætningen af "Hagbard og Signe" på Odense Teater.

Midt i en succes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce