HVIS JEG SKAL starte lokalt, så virker det en anelse pauvert, at Odenses fejring af Andersen-året begynder med en oplæsning af Ghita Nørby.

At det stort anlagte Andersen-år skal begynde med Diva Nørby, musik af Fuzzy, fransk fyrværkeri, Torben Iversens Andersen-parade og en koncert på den lille Amfiscene ved Brandts Klædefabrik - det virker lidt sølle.

Ikke et ondt ord om de medvirkende af den grund. Odense Symfoniorkester er et af landets bedste symfoniske orkestre, og Ghita Nørby er en glimragende oplæser, dygtig, velmoduleret, livfuld...

Men hvor er udråbstegnet, det storslåede, det, der skaber opmærksomhed ud over det sædvanlige? Hvor er det, der - som Andersen kunne - kan hæve sig op over det banale?

BANAL BLIVER det store åbningsarrangement i Parken i København til gengæld ikke.

På den anden side er det heller ikke helt til at blive klar over, hvad der så bliver. Indtil nu har H.C. Andersen 2005-Fonden nemlig kun offentliggjort nogle få navne, så vi mangler stadig svar på, hvem det er, der skal tv-underholde halvdelen af verden i anledning af Andersens 200-års-dag.

Lige nu er hovednavnene en verdenskendt britisk violinist og en ditto amerikansk sopran - begge med en solid, men smal basis inden for det klassiske felt. Dertil kommer en på disse kanter komplet ukendt asiatisk popstjerne, som er indforskrevet af hensyn til Andersens kinesiske læsere.

Cool nok, men vi savner stadig de store navne inden for rock og pop: De navne, der kan være med til at afgøre, om italienerne, russerne, amerikanerne og alle verdens andre folkeslag vil tænde for fjernsynet og fejre Andersen sammen med os andre.

INDTIL NU har H.C. Andersen 2005 dog demonstreret overblik, når det gælder om at finde de rigtige samarbejdspartnere - når man lige ser bort fra en enkelt mafiøs sambaskoleleder eller to.

Derfor har jeg også tiltro til, at det vil lykkes fonden at finde de kvalitetsnavne, der kan trække publikum - og endnu vigtigere: seere - til showet. For meningen med showet er jo at skabe øget opmærksomhed om Andersens forfatterskab - og opmærksomheden øges nu engang proportionalt med størrelsen og kvaliteten af indholdet.

Peter Hagmund er kulturredaktør.