Margrethe elsker broen

Foto: John Fredy og Yilmaz Polat. Montage: Leif Nørmark

Margrethe elsker broen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De fleste er blevet rørt eller ramt af en film, et stykke musik, et maleri, en bog eller et andet kulturelt værk. NU har spurgt en række mennesker, hvilket værk der har betydet mest for dem - denne gang Margrethe Vestager, leder af Det Radikale Venstre.
Storebæltsbroen er et fantastisk værk, en kulturel oplevelse, siger Det Radikale Venstres leder

Hun vil lige have lov til at tænke sig om til næste dag. Og så vender Margrethe Vestager ellers tilbage med et højst overraskende valg.

- Jeg har tilladt mig at tolke opgaven lidt bredt. Selvfølgelig kunne jeg godt have fremhævet en bog eller et maleri. Men hvis jeg skal tænke på et værk, der er fantastisk, hver gang jeg er i berøring med det, så er det Storebæltsbroen, siger Det Radikale Venstres leder.

- Jeg tror faktisk, at mit parti var imod den i sin tid. Ikke desto mindre synes jeg, at det er et af de smukkeste bygningsværker overhovedet. Broen har både de himmelstræbende søjler og lavbroen tæt på vandet, hvor man kan fornemme blæsten og se, om der er meget eller lidt skum på havet. For mig er det en kulturel oplevelse, hver gang jeg har betalt de 205 kroner. Det er selvfølgelig noget dyrere end en biografbillet, men det er alle pengene værd, siger Margrethe Vestager.

Kunstværk skifter karakter

Politikeren fulgte spændt med under forberedelserne og tilblivelsen af Storebæltsbroen, der blev åbnet for trafik 14. juni 1998.

- Da jeg selv kørte over første gang, var det så stor en oplevelse, at jeg næsten kunne mærke det fysisk. Siden har jeg taget turen utallige gange, men jeg er stadig meget fascineret over det format, der er over broen, siger Margrethe Vestager.

- Oplevelsen er meget forskellig og afhænger af årstiden. I de mørke måneder er der lys på højbroen, som man kan se langvejs fra. Og når man har været i Jylland og kommer til Storebæltsbroen, står den som en kæmpe og fungerer nærmest som en slags symbolsk port til Sjælland. Hvis man derimod kører over en lys og varm sommerdag, er det en helt anden oplevelse. Og jeg synes, at det er karakteristisk for et kunstværk, at det kan skifte karakter.

Helst om natten

Hun kan bedst lide at tage den cirka 18 kilometer lange tur om natten, hvor der er ro, og bilen "føles som sin egen trygge rumkapsel". Men når den står på familiebesøg i Vestjylland, foregår det oftest i dagslys med døtrene på 5, 9 og 12 år på bagsædet.

- Så leger vi altid den med, hvem der ser broen først. Det gjorde jeg også som barn med Lillebæltsbroen, som vi kørte over mange gange. Jeg voksede op i Ølgod, men havde meget familie på Sjælland. Derfor var det en integreret del af min opvækst, at man skulle over en bro, hvis man ville besøge nogen, siger Margrethe Vestager, der da også mener, at hendes forkærlighed for broer opstod i barndommen.

- Det begyndte nok, da jeg som lille pige var med på en spejdertur, hvor der skulle bygges raftebro over en bæk. Det kunne jeg godt lide. Og hvis vi var på tur i skoven, og der lå en væltet træstamme hen over åen, skulle jeg altid ud på den.

Lidt senere opstod interessen for "rigtige" broer, som der allerede dengang var mange af rundt om i det broglade Danmark.

- Broer er spændende, fordi der kommer så mange ting til udtryk. De er ekstremt forskellige, og der ligger meget arkitektonisk kreativitet i udformningen af noget, som egentlig er meget banalt - nemlig at komme fra den ene bred til den anden. Og der synes jeg, at Storebæltsbroen skiller sig ud med sit format og store elegance, siger den tidligere undervisningsminister og kirkeminister.

Hun håber, at flere vil få øjnene op for det smukke i den faste forbindelse mellem Fyn og Sjælland. Men der måtte også gerne komme mere fokus på landets andre broer.

- Det kan selvfølgelig godt være, at det kun er mig, der finder det interessant. Men jeg synes, at man skulle lave en hel turistrundrejse med broer som tema. Det er en fascinerende måde at komme rundt i Danmark på, og der er så stor forskel på broernes udseende og funktion.

- Det eneste ærgerlige ved Storebæltsbroen er, at man ikke kunne opleve den som cyklist. Det kunne jeg virkelig godt tænke mig.

Margrethe elsker broen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce