Han satte liv i dronningens decoupager i "De vilde svaner" og fik Ghita Nørby til at svæve ned ad en trappe. Kenneth Bonde har en passion for at lave visuelle effekter
Odense: Den unge Elise står på skafottet og er lige ved at blive brændt på bålet, mens den hujende menneskeflok ser til. Scenen er fra filmen "De vilde svaner". Men faktisk er flokken ikke mere end cirka 15 personer.

- Jeg klipper folk ud og sætter dem ind andre steder i billedet. På den måde kan man genbruge de samme mennesker, forklarer Kenneth Bonde. Han er indehaver af firmaet Vizfx - et lille enmandsfirma, der laver visuelle effekter til film og reklamer.

"De vilde svaner" er en af Kenneth Bondes større opgaver. Og den bød på flere udfordringer, blandt andet skulle der pustes liv i dronning Margrethes decoupager, der formede filmens kulisser.

- De vilde svaner var en sjov, men også krævende opgave, siger Kenneth Bonde.

Han klikker billederne frem på mac-computeren, mens han fortæller.

- Ud over skafotscenen skulle jeg få Ghita Nørby til at svæve ned ad en trappe, og så skulle decoupagerne have dimensioner, siger han.

- Jeg sad sådan set og skilte dem ad. For eksempel ved at sætte en trappe i forgrunden og nogle søjler i baggrunden siger han.

Et omstændeligt arbejde, men nødvendigt for at give decoupagerne mere dybde.

- Det strejfede mig da, at det havde været nemmere, hvis dronningen havde arbejdet i photoshop, siger Kenneth Bonde med et skævt grin.

Kenneth Bonde har arbejdet med visuelle effekter i 10 år, men valgte for tre år siden at kvitte jobbet i TV 2’s designafdeling til fordel for livet som selvstændig. I starten lejede han sig ind i et kontorfællesskab på Filosofgangen, men da det lukkede, og finanskrisen bankede på døren, blev computerne rykket hjem i privaten.

Så nu kreerer Kenneth Bonde visuelle effekter fra sit seks kvadratmeter lille kontor på 1. salen i villaen på Toldbodgade i Odense.

Og det er ikke småting, han udretter. Kenneth Bonde har blandt andet lavet et ormehul og et bombardement af London under 2. Verdenskrig.

Førstnævnte var til BBC’s jubilæumsafsnit af science fiction kultserien "Red Dwarf".

- Det tog lang tid at lave det ormehul, og der skulle laves mange forskellige udformninger, før den var der, siger Kenneth Bonde.

Men jo sværere desto bedre, for det er de tekniske udfordringer, der driver Kenneth Bondes passion for visuelle effekter.

Han klikker igen med musen. En moderne bygning forsvinder fra billedet og gamle bombefly drøner ind mod Tower of London. Scenen er fra en engelsk kortfilm, hvor Kenneth Bonde blev hyret til at lave et bombardement af London under 2. Verdenskrig.

- I sådan en situation går der meget tid med at finde ud af, hvordan området omkring Tower i London så ud i 40’erne, siger han.

Akkuratesse og autenticitet er vigtig, der skal nemlig ikke meget til før øjet bemærker, at noget ikke virker ægte.

- Jeg plejer at sige, at hvis folk kan se, hvad jeg har lavet så er det ikke godt nok, siger Kenneth Bonde.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Kenneth Bonde