Magien, når gravkammermørket bliver til et himmelbillede

I af denne klump linde-, bøge- og egetræer midt i én af Tickons større lysninger har Chris Drury fundet den optimale placering for sit "Sky Chamber". Foto: Iben Friis Jensen

Magien, når gravkammermørket bliver til et himmelbillede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den verdensberømte engelske land art-kunstner Chris Drury på Langeland for at gøre klar til sit kommende værk, "Sky Chamber", i Tickon forsommeren 2019.

Tranekær: Da kunstnerne Chris Drury fra Sussex og Alfio Bonanno fra Langeland mødtes første gang i slutningen af 80'erne på en land art-konference i Manchester, havde Alfio Bonanno en drøm, som måske dengang lød lidt urealistisk: Han ville skabe en land art-park, en af verdens første. Et område for natur-kunst - på Langeland.

Chris Drury lovede selvfølgelig at bidrage med en skulptur, så da Alfio Bonanno fem år senere ringede og overraskende fortalte, at nu var Tickon en realitet, var det bare at sige "ja, selvfølgelig kommer jeg". Det var i 1993.

Dengang byggede Chris Drury en dome, en kuppel af pile- og hasselkviste omkring en lille varde af sten. Et værk, som uheldigvis også faldt i rådyrenes og fårenes smag.

Chris Drury
Født 1948 på Sri Lanca som søn af teplantageejer.Uddannet på Camberwell School of Art, bor i Sussex.

Har skabt sine værker over hele verden.

Værket "Sky Chamber" får Tickon til vennepris - eller som formand Ole Johnsen udtrykker det: Det balancerer med sine knap 300.000 kroner på økonomisk goodwill, fordi det også omfatter løn til fremmed arbejdskraft.

Jord skal fjernets i en meters dybde i en cirkel på 3,8 meter i diameter. Desuden skal rummet kunne holdes fri for vand. Dernæst skal det bygges af tømmer og sten.

Forventes udført i juni-juli 2019.
Chris Drury (tv) sammen med formanden for TICKON, Ole Johnsen og TICKONS
Chris Drury (tv) sammen med formanden for TICKON, Ole Johnsen og TICKONS "far", kunstneren Alfio Bonanno. Foto: Iben Friis Jensen

Dunkel stenkuppel

Tre år senere var han kunstneren bag nok en dome, ganske vist præfabrikeret, men gjort til kunst af Chris Drury. Hans bemalede drivhus-kuppel, blev sat op i Botanisk Have i København i forbindelse med projektet "Kunst - Natur - Videnskab", som var et samarbejde mellem Tickon, Botanisk Have og Brandts (i 1996 Brandts Klædefabrik). Kuplen eksisterer stadig og er i Tickons varetægt.

Nu er Chris Drury atter på Langeland. Denne gang for at forberede en skulptur, som Tickon har inviteret ham til at skabe næste forsommer.

Igen er det Chris Drurys foretrukne form, domen, som skal opføres. En sten-kuppel, der vil rejse sig i landskabet uden synlig indgang.

Nysgerrighed skal få publikum til at lede efter en passage, og når de når ind i domens cirkulære rum vil de opleve det dunkelt og tyst som et gravkammer. Lige til øjnene har vænnet sig til mørket. Da vil det 12 kvadratmeter store kammer langsomt transformeres til et billede af himlen og den rundkreds af træer, som omgiver domen.

Chris Drurys hurtige skitse af sit projekt: Et kammer på næsten fire meter i diameter og med ståhøjde, indvendig af træbjælker udvendig med kampesten og gravet cirka en meter ned i jorden.  Foto: Iben Friis Jensen
Chris Drurys hurtige skitse af sit projekt: Et kammer på næsten fire meter i diameter og med ståhøjde, indvendig af træbjælker udvendig med kampesten og gravet cirka en meter ned i jorden. Foto: Iben Friis Jensen

Meditativ og magisk

- Meditativt og magisk, siger Chris Drury selv, da han hurtigt har kradset en skitse af sit "Sky Chamber" ned på et tilfældigt ark papir.

Men hvordan? spørger man så. Svaret er: camera obscura, som de fleste husker fra fysiktimernes forsøg, hvor en lukket kasse med et lillebitte hul blev stillet ud i sollyset. I kassen lå et stykke fotografisk papir, hvorpå et billede af omgivelserne udenfor blev projiceret.

I Chris Drurys "Sky Chamber" (himmelkammer) er ingen film, for her vil publikum med egne øjenlinser mærke magien, når billedet projiceres ned i rummet - fortrinsvis på et hvidt, rundt bord i midten, men også på gulv og vægge.

- For mig er det vigtigt, at der er en balance mellem objektet og oplevelsen, siger Chris Drury, der skønt verdensberømmelse har noget næsten undseeligt og ydmygt over sig. Måske på grund af sit fortsatte arbejde i og med den meget større natur.

Chris Drury bor i Sussex, men blev født på Sri Lanka, hvor hans far havde en teplantage. Foto: Iben Friis Jensen
Chris Drury bor i Sussex, men blev født på Sri Lanka, hvor hans far havde en teplantage. Foto: Iben Friis Jensen

Blandt træer i en lysning

Rundt i verden har Chris Drury skabt 16 forskellige camera obscuraer. Ingen ligner hinanden. For som kunstner, der arbejder stedspecifikt, handler det for Chris Drury om at finde netop den kombination af naturmaterialer, som er særlig for stedet.

I Tickon-parken har han vurderet, at domen først og fremmest skal graves en meter ned i jorden og have en indre bygning af træbjælker, der stables i den meget sikre konstruktion, som netop er domens force.

Udvendig vil domen være af kampesten.

Chris Drury har brugt den forløbne uge på at finde den optimale placering i Tickon-parken - en træbevoksning i en større lysning.

- Her er to cirkler af træer, en ydre og en indre ring, forklarer Chris Drury. Formanden for Tickon, Ole Johnsen, kan tilføje, at det var landskabsgartner H.A. Flindt, som i 1856-57 formede parken i engelsk havestil og sandsynligvis har sat disse to kranse af bøge-, linde- og egetræer.

For "Sky Chamber" vil det betyde, at det projicerede billede bliver et stykke himmel med drivende skyer og forbipasserende fugle, men også med en krans af dirrende, sitrende blade - eller i vintertiden af kviste, der bevæger sig.

- For mig blev mødet med Alfio Bonanno og arbejdet i Tickon et vendepunkt i mit kunstnerliv. Som land-art-kunstner skaber man ikke kunst, der kan udstilles på et galleri eller et museum, men siden dengang i 1993, er jeg blevet inviteret rundt i verden for at skabe stedspecifik naturkunst, fortæller Chris Drury, der netop har færdiggjort et meget stort værk i australske Perths nye stadion.

Cirka sådan vil det levende billede tegne sig af himmel og træer inden i Chris Drurys Sky Chamber. Foto: Iben Friis Jensen
Cirka sådan vil det levende billede tegne sig af himmel og træer inden i Chris Drurys Sky Chamber. Foto: Iben Friis Jensen
Chris Drury har med en cirkel af kampesten markeret hvor, hans stedsspecifikke natur-kunstværk skal ligge. Træet i midten, en ahorn, bliver fjernet, men den øvrige bevoksning får lov at blive. Foto: Iben Friis Jensen
Chris Drury har med en cirkel af kampesten markeret hvor, hans stedsspecifikke natur-kunstværk skal ligge. Træet i midten, en ahorn, bliver fjernet, men den øvrige bevoksning får lov at blive. Foto: Iben Friis Jensen

Magien, når gravkammermørket bliver til et himmelbillede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce