Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Livet på spil


Livet på spil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Spore" skildrer livets udvikling - fra amøbe til universets hersker

voksenanmelder

"Spore", pc, 12+

Evolutionen i dette spil begynder ikke med et "big bang" - men med et plask. En meteorit slår ned i havet med dig som blind passager. Du er en mikroskopisk livsform - men med store ambitioner om at rykke op i fødekæden.

I spillets indledende fase svømmer du derfor rundt i ursuppen og æder plankton eller kødlunser - afhængig af, om du har valgt en livsbane som plante- eller kødæder. Svømmeturen er simpel og ensformig - men også sært fascinerende.

Det er lidt som at falde i staver foran et akvarium. Så det var med et vist vemod, at jeg efter en times tid udviklede ben - og kravlede op på landjorden. I denne fase bliver spillet mere traditionelt. Du styrer din figur rundt i landskabet, samler bonusdimser og møder andre livsformer. Afhængig af art og temperament kan du betragte de andre skabninger som potentielle venner - eller som en hurtig snack.

Simpel strategi

På næste udviklingstrin glider spillet over i noget, der ligner realtids-strategi, om end i en meget simpel form. Fokus er nu på din stamme og samspillet med de andre stammer. Hvis dine angreb slår fejl, kan du ofte glatte ud med gaver og andre sociale tilnærmelser. Sympatisk nok, måske, men ikke særlig udfordrende.

I næste fase har stammens landsby udviklet sig til en summende storby, som kan udbygges med f.eks. fabrikker og forsvarsværker. Målet er at erobre hele planeten - enten med våbenmagt, religiøs pression eller penge.

Til sidst er du klar til at sætte kurs mod verdensrummet. Du kan kolonisere nye planeter og forme hele økosystemer efter dit eget hoved. Her åbner spillet sig for første gang til en fri og "sandkasseagtig" oplevelse, som får alle de foregående faser til at ligne simple minispil. Det er de ret beset også, og selv den afsluttende rumfase har ikke samme tyngde som klassiske simulationer.

Ærefrygtindgydende

Men hvad "Spore" mangler i dybde og udfordring, har det i bredde og fascination. På lange stræk er oplevelsen nærmest ærefrygtindgydende. Selvhøjtideligt bliver det aldrig. Tværtimod er spillet fyldt med absurd komik og skægge referencer til berømte film og spil.

Grafikken er svær at vurdere, for i vid udstrækning laver du den selv. Du designer ikke bare dine biologiske væsener, men også deres bygninger og fartøjer. Så her er rig mulighed for at give hver kultur sin egen visuelle identitet.

Og via nettet bliver dine kreationer udvekslet med andre spillere. Så selv om man ikke kan spille med andre, er her tale om en slags parallel-leg - i hvert fald på det visuelle plan. Lydsiden beriges af figurernes charmerende pludren og en afdæmpet musik, der underbygger spillets på én gang underfundige og storslåede stemning.

For alle

Det svimlende tidsperspektiv skaber sammenhæng på en hidtil uset skala. Man føler altså et særligt ejerskab til sine folk, når man har puslet om dem siden de unge år i ursuppen. Alle kan være med, for "Spore" er enkelt og pædagogisk i sin opbygning. Det meste styres med simple museklik, og hele tiden forklares det på dansk, hvad man skal gøre for at komme videre.

Garvede spilentusiaster vil ofte føle sig på lovlig lavt vand. Når spillet alligevel holder skruen i vandet gennem samtlige udviklingstrin, skyldes det især den kreative glæde ved at udvikle sit eget indhold. Hvis du holder af at opdage og skabe nye ting, vil du elske dette spil.

Livet på spil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.