Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


L'Orfeo i fri dressur

Anne Barslev har sammen med dirigentent Jonas Nørgaard nænsomt forenklet og forkortet Monteverdis "Orfeo".
Foto: Birgitte Carol Heiberg

L'Orfeo i fri dressur

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Verdens første opera herligt piftet op på Valdemars Slot

Så gør hun det igen, den unge fremadstormende operainstruktør Anne Barslev: Blander amatørkorsangere med unge professionelle musikere og sangere til succes - som med "Dido og Æneas" i 2006.

Balancerende på en knivskarp æg mellem dyb respekt for de musikalske konventioner og et stort og varmt ønske om at gøre denne 401-år gamle opera tilgængelig for også uøvede ører og øjne, har hun sammen med dirigentent Jonas Nørgaard nænsomt forenklet, forkortet og ofte ret frækt oversat Monteverdis version af den kendte myte om Orfeo, som forelsker sig, og næsten når at blive gift med sin Euridike inden hun dør af et slangebid.

Orfeo får dog chancen for at bringe hende tilbage fra Underverdenen, hvis han lover ikke at få øjenkontakt med hende undervejs. Det får han jo bare og må derfor miste hende for evigt. Det slutter dog lykkeligt alligevel....

Scenografien får de foræret: den smukke Alexander Slotspark i den magiske aftenbelysning og med tilhørende sø, der igen i år begavet udnyttes som transportvej per båd for den lede og liderlige Hades.

Bøvs og mandehørm

Kostumerne er særdeles smukt udtænkt af Gøje Rostrup, hvide og sorte semi-renæssancedragter og -kapper og masker med masser af symbolik i, dog er Euridikes Barbie-tyl lige i overkanten, hun bliver næsten reduceret til en drømmedukke - er det tilsigtet? Et grønt "græs"-tæppe på græsset og en lang sort løber spiller med i scenografiens skønhed.

Anne Barslevs intentioner om en update af det gamle stof bliver fremhævet af det mundrette sprog og flere steder af særdeles humoristiske indfald. Cigar-rygning, mandehørm, piften, bøvser og "ølstafet" til fejring af det kommende bryllup er også en del af nybearbejdelsen, som flot kontrast til pigernes yndefulde plukken engblomster på lang afstand fra mændene og tilhørerne, og gribende er sørgeoptoget med den døde Euridike.

Rytmisk og inderligt

Musikken flyder både rytmisk og inderligt fra det 10-mands ensemble i den lille telt-pavillon, styret med overblik og indlevelse af Jonas Nørgaard fra cembaloet. Koret havde ved premieren visse steder store tempi-problemer, men var dramatisk velinstrueret og "på" i den enkle men virkningsfulde koreografi. De syv professionelle sangsolister skal især fremhæves for deres fornemme tekstudtale og deres tydelige fokus på denne særlige deklamatoriske sangstil, alle velsyngende og -agerende, i fin nærkontakt med det begejstrede publikum, og så endda med guden Apollo syngende fra hesteryg. Tag endelig til Valdemars Slot - smukkere operaoplevelse fås ikke lige nu.

Valdemars Slot, Tåsinge: Claudio Monteverdi: "L'Orfeo". Opføres 7. og 8. samt 12., 13., 14. og 15. august kl. 19.30.

Medvirkende: Mathias Hedegaard, Thomas Sigh, Frederikke Kampmann, Maria Kontra, Mette Grosbøl, Steffen Bruun, Sofie Ljungdal samt 21 korsangere. Dirigent: Jonas Nørgaard. Instruktør: Anne Barslev. Kostumer: Gøje Rostrup. Koreografi: Nana Fransisca Schottländer.

L'Orfeo i fri dressur

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.