Kunstbøger

Mange fine udgivelser i forbindelser med nye udstillinger - og et hængeparti for børn.

Med åbningen af udstillingen "Haven ved havet" er foråret kommet til Kerteminde og Johannes Larsen Museet, og vil man have en bid med hjem, er museumsinspektør Mette Ladegaard Thøgersens bog af samme navn en lækkerbidsken. 200 siders velskrevne lige dele lokalhistorie og familieanekdoter samlet om byens mest kendte malerhjem gør bogen til et must-have for mange fynboer. Og så er det via god støtte til udgivelsen fra Albanifonden lykkedes museet at bringe prisen ned på 168 kroner.

Lidt mere må man betale for at få lov at bladre i kataloget til den nye store forårssatsning på Brandts, "Vilhelm Lundstrøm og den gode smag". 248 kroner koster den smukt indbundne bog, som udover fotos af samtlige værker plus flere til indeholder en fuldstændig værkliste, en tidslinje og en engelsk oversættelse. Først og fremmest er det imidlertid en indføring i kunstnerens påvirkning fra sin samtid og frem til i dag fremlagt på en klassisk kunsthistorisk måde, så man får placeret Lundstrøm i tidens kunstneriske strømninger og med et utal af noter. Men der er også skæve indtryk, som når museumsinspektør Ellen Egemose fra Brandts som en af forfatterne fremdriver fascinationen af Lundstrøms kunst, og når fire nulevende kunstnere/designere giver deres indtryk af Lundstrøm med - akkurat som på udstillingen.

Lige til at blive sulten af er Aarhus Universitetsforlags "Ved bordet - Mennesker, mad og nature morte", som mere end læner sig op ad Fuglsang Kunstmuseum og Skagen Kunstmuseers fælles udstilling. Værket er en gennemgang af nogle af de bedste danske mad-kunstnere som Harald Slott-Møller, Kristian Zahrtmann, Fritz Syberg og P.S. Krøyer - og en bog, som overraskende nok indeholder modernister som Vilhelm Lundstrøm og Vilhelm Hammershøi. Der er lækkerhed omkring opstillinger og frimodighed omkring klassiske måltider som Éduoard Manets "Frokost i det grønne". Desværre er billederne nogle gange gengivet lidt små, hvorimod den lixtunge tekst kræver øjne, der er sultne fra starten. 

I en lettere genre, som også rimer på Skagen, er bogen"Malerne på Markvej", som er billedfortællingerne om Anna og Michael Ancher udkommet på forlaget Mellemgaard. Den er målrettet børn og har - indrømmet - puttet sig på hylden af nyudgivelser, men det skal ikke forhindre en hædrende omtale i denne spalte. Dansk kunsthistorie i børnehøjde skriver forfatter Annette Østergård selv om sine ambitioner, og blandt flere forsøg de senere år er dette et af de mest begrænsede og vellykkede: Bogen har et let sprog, så selv om den både kaster sig over familiefortællingen og griber fat i billedanalyse, bærer begge dele igennem. Voksne kan også få noget nyt ud af at se maleriernes symboler penslet ud. I det hele taget kalder bogen på familieudflugt til Skagen.

En tungere bog er der tale med udgivelsen af "Smykkeskrinet - Dansk smykkekunst 1900-2000" (Strandberg Publishing og Den Gamle By i Aarhus.) Indholdet er imidlertid let - det er illustration på illustration af næsten 1000 smykker indsamlet gennem 40 år af det tyske ægtepar Marion og Jörg Schwandt, som i 2013 blev opkøbt af Den Gamle By, der også udstiller værkerne. Her er tale om sølvsmykker i skønvirke, funktionalisme, modernisme og frem til i dag, og for mindre samlere er der masser af pynt at dykke ned i: mere end 600 illustrationer på de 324 sider. 

Kort og god kan man til gengæld kalde kataloget, som Trapholt har udgivet i forbindelse med sin Michael Kvium-udstilling "Think Bigger". Pamfletten, som der er tale om, har til formål at vise samtlige udstillingens 24 værker, som tilsammen ejes af 12 personer i et sameje af samme navn. Derudover giver nogle af ejerne bud på, hvorfor Kvium er vigtig.

  • Michael Bager

    Af:

    Uddannet journalist fra DjH, ansat på Fyens Stiftstidende siden 1997 og senest tilknyttet Kultur- og Odense-redaktionen.