Kunst: Forestillingen er slut

Ugo Rondiones poetiske univers af livagtige klovne vækker fra første øjekast en foruroligende følelse. Regnbuelyset i loftet er sammen med flere løse dele en del af den samlede installation. Foto: Arken

Kunst: Forestillingen er slut

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den schweiziske kunstner Ugo Rondinones farvestrålende og sovende klovne i Arken er et sørgmodigt poetisk indslag, som vækker til eftertanke.

Der er stor forskel på at bevæge sig mellem møbler og mennesker. Det første kan man stikke næsen helt ned til, mens det virker intimiderende, hvis man gør det samme i nogens hår. Med mindre man kender dem meget godt.

Derfor burde det ikke være nogen sag at spadsere gennem Arkens 150 meter lange gang, Kunstaksen, som den schweiziske kunstner Ugo Rondinone har fyldt 45 fascinerende og naturtro klovneskulpturer ind i. Skulpturer er jo ikke mennesker, men ting, men alligevel forholder vi os straks anderledes til de sovende klovne end til museets øvrige værker.

- Pas på, hvor du træder, siger vi til hinanden, min makker og jeg, og det gør vi. Så de trætte klovnes fingre, tæer og arme undgår at blive torpederet af en ubetænksom bevægelse. Som om det kunne gøre ondt på dem. Eller måske fordi deres tilstedeværelse gør en smule ondt indeni hos os.

Udstillingen
Udstillingen "Ensomhedens sprog" kan ses på Arken i Ishøj.Ugo Rondinone er kunstneren bag de sovende 45 klovne og de øvrige værker, der er en del af den samlede udstilling.

Udstillingen vises til 30. december 2018.
Det kræver mod at sætte sig over for en af de mange klovne. Foto: Malene Birkelund
Det kræver mod at sætte sig over for en af de mange klovne. Foto: Malene Birkelund

Sørgmodig poesi

Ugo Rondinone er kendt for at skubbe elementer ud af deres naturlige form for på den måde at gøre ekstra opmærksom på deres eksistens, og klovnene er bare en del af flere skulpturer og malerier på Arken, hvor eksperimentet er det samme.

Med sine ekspressive farver og bevægelser repræsenterer klovnen først og fremmest en karikatur af mennesket og bliver et billede på vores værste sider, uanset om de er naive eller ondskabsfulde, men sådan er det ikke med disse klovne. De er taget ud af manegen og deres naturlige element af konstante morsomheder. Luften er ligesom gået ud af dem, og på den måde kommer installationen til at virke trist. Som en forestilling, der er forbi, eller i det mindste sat på "hold".

"Ensomhedens sprog" hedder installationen af 45 klovne med mand- eller kvindekrop. Kunstneren lader dem repræsentere hver sin menneskelige egenskab, så de tilsammen udgør en døgnrytme af almindeligheder, som vi alle giver os af med - at stønne, sukke, sove. Handlingerne står langtfra malet i klovnenes ansigter, og jeg er ikke sikker på, jeg havde fanget kunstnerens menneskeliggørelse, hvis jeg ikke havde læst om den. I virkeligheden tilfører det ikke udstillingen noget ekstra - klovnenes fysiske tilstedeværelse er den væsentligste faktor. Opstillingen er uden mening, men den rammer os som sørgmodig poesi.

Det er ikke første gang, Arken med en udstilling formår at prikke til vores fornemmelse for fremmedgørelse over for andre kroppe. Mens den hyperrealistiske udstilling "Gys! Den er levende" i 2017 med livagtige nøgne skikkelser udstillede tidens manglende accept af naturlighed, viser de sovende klovne på en kærlig måde, at der er en bagside af alting. Livet er ikke lutter lykke, musikken spiller ikke hele tiden. Klovnen trænger til en pause.

Øjenkontakt kan man ikke få med nogen af Ugo Rondiones 45 klovne. De forskellige positurer foregår med nedslåede øjenlåg. Foto: Malene Birkelund
Øjenkontakt kan man ikke få med nogen af Ugo Rondiones 45 klovne. De forskellige positurer foregår med nedslåede øjenlåg. Foto: Malene Birkelund
Størstedelen af publikum indtager klovnerummet i behørig afstand. Foto: Malene Birkelund
Størstedelen af publikum indtager klovnerummet i behørig afstand. Foto: Malene Birkelund
Størstedelen af publikum indtager klovnerummet i behørig afstand. Foto: Malene Birkelund
Størstedelen af publikum indtager klovnerummet i behørig afstand. Foto: Malene Birkelund
Regnbuen i loftet er en del af den samlede installation i gangen, der kaldes Kunstaksen, som også tæller to malerier, et par klovnesko og et træ. Foto: Arken
Regnbuen i loftet er en del af den samlede installation i gangen, der kaldes Kunstaksen, som også tæller to malerier, et par klovnesko og et træ. Foto: Arken

Kunst: Forestillingen er slut

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce